Albert Heijn neemt afscheid van visconcept

Albert Heijn neemt afscheid van visconcept

De drie shop-in-shops van Fish Tales zijn weg bij de winkels van Albert Heijn. Na twee jaar is gebleken dat ze niet rendabel zijn, verklaart een woordvoerder aan Distrifood.

Fish Tales begon in 2015 met een shop-in-shop bij een Albert Heijn-vestiging in Haarlem, gevolgd door de XL-vestiging in Purmerend en de winkel aan het Amsterdamse Gelderlandplein. Klanten konden bij het duurzame concept terecht voor vis op ijs, maar dat bleek volgens de woordvoerder van de supermarktketen niet aan te slaan. “We merken dat klanten vooral kiezen uit ons aanbod voorverpakte vis.” Wel blijft Albert Heijn producten van Fish Tales verkopen in zijn assortiment conserven.

Fish Tales sprak een jaar geleden nog de ambitie uit meer shop-in-shops bij Albert Heijn te openen. “In supermarkten in Zuid-Europese landen zie je altijd vis op ijs”, zo zei oprichter Bart van Olphen.
 

Reacties 6


eddy white 24 aug, 05:41

reinder waar haal jij de wijsheid vandaan dat we in amerika bijna geen speciaalzaken meer zouden hebben wat een onzin.. ik woon in Amerika sinds een jaar en heb al heel wat staten en plaatsen bezocht en er is hier een overvloed aan speciaalzaken die zijn hier immens populair. ah sluit dit in zijn winkels omdat ze zien dat er geld in te verdienen is let op dat het zeer binnenkort weer terug is maar dan in eigen beheer..


Olaf Busch 22 aug, 16:38

Nederland heeft gewoon geen eetcultuur als in Zuid Europese landen (inclusief België). Dus zolang dat niet is veranderd maak je als detaillist een fout als je hoogwaardig en/of arbeidsintensief voedsel aanbiedt.

De aanbieders van kibbeling (vette zoute beslag ballen met visvulling) hebben het goed begrepen.


Ton Bos 22 aug, 12:38

Wederom een illustratie van het verschil in consumptiegewoonten met bijv Frankrijk. Vrijwel iedereen is 'lyrisch' over de visafdelingen in de grote Franse supermarkten. Ook daar is 'voorverpakt' overigens volop aanwezig. Nederlanders moeten kennelijk iets overwinnen. Ook in Frankrijk is het vooral kijken en niet kopen. Mede vanwege het veel hogere prijsniveau. Misschien is de doorbraak niet ver weg. Het is vooral AH die daarvoor kan zorgen, mede omdat 'AH publiek' door de jaren heen wat ontvankelijker bleek voor nieuwe eetgewoonten en AH in staat is dit gezonde voedsel tegen een voor velen acceptabel prijsniveau aan te bieden.


Machiel R 22 aug, 11:28

Zou het niet gewoon aan de Nederlandse consument liggen. Te weinig mensen "lusten" vis.
Ik ben van mening dat vis op ijs prima naast, iets voordeligere, voorverpakte vis in de XL setting kan passen. Kijk maar eens naar de Supermarches in Frankrijk. Maar als de consument het niet blieft, of wellicht te duur vindt, is het trekken aan een dode vinvis.


Seb Seb 21 aug, 18:50

@Reinder

Je hebt gelijk, het is natuurlijk een beetje raar dat er naast de verse vis, ook nog voorverpakte vis werd verkocht. Maar kijk je bedrijfsmatig, dan is het logisch. De shop in shop is een andere omzet dan de verkoop van eigen vis.

Het zou me niets verbazen als het verse vis concept over een tijdje terugkeert, maar dan onder de vlag van AH zelf en niet via een shop in shop.


Reinder Koornstra 21 aug, 18:31

Supermarkten hebben tóch hun beperkingen, vergeleken met de zelfstandige detailhandel. De tijd dat die visspecialist het in consumentenogen aflegde tegenover de supermarkt, is voorbij. Dat geldt voor alle (maar dan moderne) versspeciaal winkels. Onze supermarkten kijken teveel naar de VS, waar bijna geen versspecialist meer bestaat omdat de enorme supermarkten daar geen onderdeel van een winkelcentrum zijn. Dát is in Nederland bijna overal het geval. Tja, en dat de kwaliteit van de haring bij AH elke visliefhebber de winkel voorbij laat lopen, dat mag duidelijk zijn. AH had de voorverpakte vis moeten saneren, om dit versconcept een goede kans te geven.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!