Rob Heesen vertrekt bij Blokker

Rob Heesen vertrekt bij Blokker

Algemeen directeur Rob Heesen stapt per direct op bij winkelketen Blokker. Zijn functie wordt overgenomen door Casper Meijer, die tevens ceo van Blokker Holding blijft.

Heesen zegt zijn beslissing ‘vanuit bedrijfsbelang’ te hebben genomen. De aanleiding is de in mei aangekondigde strategiewijziging, waarbij Blokker Holding zich volledig focust op Blokker en de overige ketens – behalve Marskramer – van de hand doet. Onder Heesen is inmiddels meer dan twee derde van de eigen winkels omgebouwd naar de Nieuwste Blokker-formule.

De organisatie is onder leiding van Heesen ‘in hoog tempo gemoderniseerd’, stelt Meijer. “Als we de prestaties van de Nieuwste Blokker-winkels en de online activiteiten isoleren, zien we een sterke en kansrijke winkelformule die op waardering kan rekenen van klanten.” Heesen blijft wel beschikbaar voor het concern. Hij begon in oktober 2015 als algemeen directeur van Blokker. Eerder bekleedde hij directiefuncties bij HEMA en Super de Boer.

De ‘ontvlechting van Blokker Holding’ en het verkoopproces van de winkelformules verlopen volgens het retailconcern volgens plan. Tot nu toe werd alleen Leen Bakker verkocht, aan Kwantum-eigenaar Gilde Equity Management.

Als gevolg van de reorganisatie sluit Blokker zo’n honderd structureel verlieslatende winkels. De overblijvende vierhonderd zijn of worden naar de Nieuwste Blokker-formule omgebouwd. Marskramer gaat verder als franchiseformule, terwijl de honderd eigen winkels worden gesloten.
 

Reacties 6


Hans Wijmer 22 aug, 23:11

De winkels zijn voor een groot deel gemoderniseerd. Dat heeft veel geld gekost. Alleen is het zo jammer dat de collectie steeds verder afglijdt naar een onverkoopbaar, niet door de klanten te accepteren niveau. Alleen hard ingrijpen door capabele personen die aanvoelen wat de Blokker klanten wensen kan het bedrijf nog hopelijk redden.


Seb Seb 23 aug, 08:28

De grootste fout die Rob Heesen gemaakt heeft is vernieuwing realiseren zonder met de doelgroep in gesprek te gaan. Je ziet dat de laatste tijd heel vaak bij vernieuwing in retail.

Deze hele soap had simpel voorkomen kunnen worden door eerst grondig met je klanten in gesprek te gaan. Waarvoor komen ze naar de Blokker? Wat verwachten ze van Blokker? Welke producten missen ze bij Blokker?

De vernieuwing is niet totaal nutteloos geweest, want de winkels waren zeer nodig toe aan een verbouwing. Nu zeer snel je concept en productaanbod afstemmen op wat de klant vraagt.


Bert Franke 23 aug, 11:51

Ga eens in gesprek met de generatie Z, je zult er versteld van staan wat je van deze groep jongeren kunt leren, moet je het ze wel vragen natuurlijk, of er een paar in dienst nemen ! Doen !!


Hans Wijmer 23 aug, 21:37

Klanten vragen in principe niets beste Seb Seb.
1. Ze hebben een huishoudelijk product nodig en gaan naar Blokker. Dan blijkt dat Blokker het niet heeft bijv. een ovenwant, wasbakje, pakje servetten in de uitvoering, kwaliteit en/of prijs die de klant wenst. Dit is een duidelijke misser van de inkoop (sorry category management).
2. De klant wil vaak geïnspireerd worden door het aanbieden van leuke, interessante artikelen. Daar vraagt de klant niet om die wil verrast worden.
Voor zowel 1 als 2 heb je vakmensen nodig en die ontbreken de laatste jaren helaas bij Blokker.


eddy white 24 aug, 03:36

absoluut waar hans de vak mensen bij blokker zijn helaas allemaal vertrokken laten ze beginnen met die terug te halen dan valt blokker zeker wel te redden..


Seb Seb 24 aug, 08:23

@Hans

Om je punt 1 in kaart te brengen, moet je dus je doelgroep kennen en daarmee in gesprek gaan.

Om punt 2 effectief te kunnen uitvoeren, met maximale conversie, moet je ook je doelgroep kennen.

Dus beste Hans, als goede retailer is dat het eerste wat je doet voordat je een nieuw format lanceert. Je marktonderzoek doen. Het is meer dan duidelijk dat dit niet gebeurd is en ja, daar heb je vakmensen voor nodig, maar écht niet alle vakmensen zijn bij Blokker verdwenen hoor ;)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!