Ahold Delhaize gaat zware tijden in de Verenigde Staten tegemoet door de opkomst van Aldi en Lidl. De invloed van Amazon is op korte- en middellange termijn beperkt, stellen onderzoekers van UBS in De Financiële Telegraaf.
Lidl maakte onlangs zijn entree in de Verenigde Staten en wil er groeien tot vijfhonderd winkels. Tegelijkertijd wil Aldi zijn winkelbestand uitbreiden van zestienhonderd nar 2500, veelal in gebieden waar Ahold Delhaize-ketens Food Lion en Giant actief zijn.
Ook de stappen die Walmart zet zal Ahold Delhaize voelen, verwachten de analisten van de Zwitserse bank. Zo investeert de retailer miljarden om de prijzen omlaag te krijgen. “De 250 miljoen die Ahold Delhaize daarvoor reserveert is veel te weinig om de marge op peil te houden”, verwachten de analisten.
Amazon schudde de Amerikaanse supermarkt onlangs op met de overname van Whole Foods, en de aankondiging de prijzen bij die keten te verlagen. Volgens UBS staat ‘de angst voor Amazon’ echter niet in verhouding tot de daadwerkelijke invloed. De UBS-onderzoekers verwachten dat het voor de e-commercegigant te duur is om duizenden winkels te openen die slechts een kleine winstmarge hebben. “Er is zelfs een mogelijkheid dat Whole Foods maar een relatief klein onderdeel van Amazon blijft”, aldus de onderzoekers.
Seb Seb 28 aug, 17:59