De Nederlandse detailhandel heeft in juli 4,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De verkoopvolumes stegen met bijna vier procent, meldt CBS.
Winkels in non-food droegen het meest bij aan de groei, met een omzetstijging van 4,3 procent en vijf procent hogere verkoopvolumes. Met een groei van 9,4 procent groeiden winkels in meubels en huishoudartikelen opnieuw het sterkst. Ook elektronicazaken boekten eindelijk weer eens groei en zagen zes procent meer omzet. In juni liep de omzet van elektronicaretailers nog met ruim vier procent terug. In juli zagen alleen mode- en schoenenwinkels hun omzet dalen, met respectievelijk één en 1,7 procent,
Voedingswinkels groeien in juli met drie procent. Bij supermarkten bedroeg die stijging 3,6 procent, terwijl speciaalzaken op 1,2 procent bleven steken.
De onlineomzet lag in juli ruim 21 procent hoger dan een jaar eerder. Webwinkels zetten twintig procent meer om, terwijl fysieke retailers met een webshop 22 procent meer onlineomzet boekten.
De detailhandel boekt al sinds maart 2016 iedere maand omzetgroei. Verder is het de zevende maand op rij dat de non-foodretail zowel zijn omzet als verkoopvolumes ziet stijgen.
Reacties 0