Dit is de high-end koffieketen van Nestlé

Dit is de high-end koffieketen van Nestlé

Nestlé tast diep in zijn buidel voor de gedeeltelijke overname van Blue Bottle. Het Zwitserse bedrijf legt naar verluidt tussen de 425 en vijfhonderd miljoen dollar neer voor 68 procent van de aandelen in de nog jonge Amerikaanse koffieketen. 

Blue Bottle omschrijft zichzelf als een high-end koffieketen, die de afgelopen vijftien jaar een ‘iconische status’ zou hebben verworven onder ‘veeleisende koffiedrinkers’. En dat met slechts vijftig zaken, waarvan het grootste deel in eigen land te vinden is. Blue Bottle heeft ook zes koffiezaken in Tokio.

De restaurants van Blue Bottle staan bekend om zijn minimalistische stijl, waarin elementen uit de buurt zijn verwerkt. Zo opende een aantal jaar terug een nieuwe zaak in Oakland, in een voormalige autoshowroom. De historische eigenschappen van het pand werden intact gehouden, waaronder de keramische zeshoekige tegels en kroonlijsten. In San Francisco ging onlangs eveneens een koffiezaak open in een oud pand. Blue Bottle trok daar in een gebouw uit de jaren twintig, dat voorheen als magazijn voor loodgieters diende.

Voor zijn restaurants in Tokio werkt Blue Bottle samen met het gerenommeerde bureau Schemata Architects, dat vasthoudt aan de minimalistische stijl van het merk.

Blue Bottle verwacht dit jaar af te sluiten met 55 restaurants, tegenover 29 een jaar eerder. Daarnaast produceert Blue Bottle zijn eigen koffie, die online en in winkels wordt verkocht. Het merk behoudt zijn zelfstandige status, belooft Nestlé. Als Blue Bottle aan bepaalde groeidoelstellingen voldoet, kan de eigenaar van Nescafé en Nespresso alle aandelen in handen krijgen. De koffieketen zelf hoopt dankzij de overname een ‘global leader in speciality coffee’ te worden. Voorlopig zijn de pijlen op Azië gericht, en dan met name op Zuid-Korea en China.