Rol van food groeit bij marktkramen

Rol van food groeit bij marktkramen

Het aantal marktkramen is dit jaar iets gedaald ten opzichte van 2016. Vooral het aantal non-foodverkopers daalde, terwijl er juist steeds meer foodkramen zijn, blijkt uit cijfers van CBS.

Nederland telt ruim elfduizend marktkramen, waarvan er bijna vierduizend voedsel verkopen. Dat zijn er duizend meer dan tien jaar geleden, terwijl het aantal non-foodkramen juist met duizend afnam. Vooral veel kramen met textiel, kleding en schoenen verdwenen van de markten. Ook het aantal marktverkopers van tweedehands spullen nam met bijna dertig procent af sinds 2007.

Het aantal kramen met groente en fruit nam in de afgelopen tien jaar met vijftig toe, terwijl het aantal reguliere groentewinkels in die periode juist afnam. Het aantal marktkramen met overig voedsel, zoals noten, kaas en vis, nam met meer dan vijftig procent toe. Waren er in 2007 nog iets meer dan tweeduizend van dit soort kramen, in 2017 zijn dat er ruim drieduizend. 

Het totale aantal marktkramen in Nederland lag in 2009 op het hoogste punt, met ruim twaalfduizend. Tot 2014 daalde het aantal jaarlijks licht, terwijl 2015 en 2016 weer een stijging lieten zien.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!