‘HEMA kansloos tegen Chinese naamgenoot’

‘HEMA kansloos tegen Chinese naamgenoot’

Het heeft voor HEMA weinig zin om juridische stappen te ondernemen tegen de gelijknamige supermarktketen van Alibaba. Het Chinese e-commerceconcern overtreedt waarschijnlijk geen regels door de naam in eigen land te gebruiken, schrijft RTL Z.

HEMA heeft zijn merknaam in 2008 in China vastgelegd, maar er sindsdien niets mee gedaan. Als je een geregistreerd merk in het land niet binnen drie jaar gebruikt, mag iemand anders het gebruiken, zegt merkendeskundige Bas Kist. Ook speelt mee dat HEMA in China geen algemeen bekende naam is, waardoor Alibaba volgens merken- en modellengemachtigde Karin Becks niet te kwader trouw handelt door hem te gebruiken.

Alibaba opende onlangs opnieuw zeven supermarkten onder de naam Hema, waarmee het totaal op twintig komt. De gelijknamige Nederlandse winkelketen liet onlangs weten zich te beraden op eventuele stappen tegen het gebruik van de naam. 
 

Reacties 2


Johan Heinecke 11 okt, 12:40

Vandaag in de krant : Chinese opladers niet veilig .
Maar ach, voor $6 neem je toch dat risico ?


Jeffry Kuperus 9 okt, 12:46

Daarnaast is er al vele jaren een bedrijf dat zich "Shanghai Hema" noemt en als export bedrijf van huishoudelijke artikelen op de Chinese export beursen staat. Dus als er iemand aanspraak op de naam Hema zou kunenne maken hebben zij waarschijnlijk wat meer kans doch ook die zal nihil zijn tegen de "grootste rover" van de "40 rovers". Het blijft mij trouwens verbazen dat zo velen moord en brand schreeuwen dat de NVWA tekort is geschoten bij "eiergate" maar we ondertussen wel via een Chinees platform kopen omdat het goedkoop is maar vrijwel geen enkel stuk gecertificeerd is naar Nederlandse normen. Vraag jezelf eens af waarom de Chinesen zo graag bij ons de baby melkpoeder opkopen Omdat wat ze zelf produceren niet te vertrouwen is. Het is afwachten tot het eerste ongeluk gebeurd met een niet gecontrleerd product. En wie kun je dan verantwoordelijk houden? Dhr. Palmer? Denk het niet Alibaba? Vergeet het maar? Alles wordt afgeschoven op de aanbieder van het product en ga daar je centen maar eens halen. Misschien wordt het eens tijd voor de juiste regelgeving en verantwoording

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!