Bijna veertig procent van de Nederlandse winkeliers heeft soms te maken met agressie en geweld op de winkelvloer. Dat concludeert Kantar in een onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland, in de aanloop naar de Week van de Veiligheid.
Vooral klachten van ontevreden klanten leiden tot agressie. Die zijn in 36 procent van de gevallen de aanleiding. In 34 procent is de afhandeling van een winkeldiefstal de oorzaak, terwijl bijna een kwart van het geweld wordt veroorzaakt doordat een product niet meer verkrijgbaar is. ”De verkoop van babyvoeding is een voorbeeld van een product dat weer steeds vaker tot problemen leidt, door beperking van het aantal pakken dat kan worden verkocht”, zegt secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.
Als nieuwe ontwikkeling rond agressie in de retail noemt het onderzoek de rol van social media. Eén op de twaalf winkeliers heeft wel eens meegemaakt dat een klant iets op social media plaatste over een situatie in de winkel. Dat leidt steeds vaker tot onveiligheid, zegt Van Steeg. “Dat kan gaan om vloggers in of om de winkel, mensen die verhaal komen halen, of een winkelier treiteren op sociale media.”
Reacties 0