Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Amazon en Target.
Albert Heijn
Gebruikers van de Appie-app kunnen sinds eind vorige week boodschappenlijstjes maken via spraakbesturing. Albert Heijn maakt daarvoor gebruik van de virtuele Apple-assistent Siri. Klanten kunnen met de functie producten op hun boodschappenlijstje zetten, het gewenste aantal producten aangeven, artikelen doorstrepen en vragen wat er op hun lijstje staat. Ze kunnen direct beginnen door de homeknop op hun iPhone of iPad in te drukken en hoeven niet eerst de Appie-app te starten. Albert Heijn is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse retailer die Siri aan zijn eigen app koppelt.
Eerder dit jaar introduceerde Albert Heijn al de slimme koelkastmagneet Hiku. Die is voorzien van een microfoon en barcodescanner, waardoor klanten via stembesturing of door producten te scannen boodschappen kunnen toevoegen aan het boodschappenlijstje in de Appie-app of op AH.nl. Ook bij Jumbo is het sinds eind vorige maand mogelijk een boodschappenlijstje via stembesturing samen te stellen.
Amazon
Minderjarigen die iets via Amazon wilden bestellen, waren tot nu toe aangewezen op de hulp van hun ouders. Om ook deze groep aan het shoppen te krijgen, lanceert de etailer tieneraccounts voor jongeren tussen de dertien en zeventien jaar oud. Daarmee kunnen zij voor het eerst via een eigen account winkelen, al is de rol van de ouders nog niet helemaal uitgespeeld. Iedere aankoop moet namelijk nog door hen worden goedgekeurd.
Om via Amazon te winkelen, moeten tieners de app van de e-commercegigant downloaden en een account aanmaken. Dat is gekoppeld aan de account van hun ouders en als ze iets bestellen, krijgen hun ouders een tekstbericht of e-mail met daarin het product dat hun kind wil kopen en de prijs. Ook krijgen tieners de mogelijkheid om bij een aankoop aan te geven waarom ze dat product nodig hebben. Door op het bericht te reageren met 'Y' kunnen ouders de transactie bevestigen. Ook kunnen zij bestedingslimieten invoeren, zodat orders tot dat bedrag automatisch goedgekeurd worden.
Target
Een winkelketen die je helpt van je impulsaankopen af te komen, het moet niet gekker worden. Toch is dat wat Target doet met zijn nieuwe Drive Up-app. Daarmee kunnen klanten producten naar hun auto laten brengen zodat zij niet, zoals de retailer het zelf omschrijft, 'naar binnen gaan voor tandpasta en naar buiten komen met drie kussens'.
Gebruikers van de Target-app kunnen een bestelling plaatsen en vervolgens de optie 'Drive Up' selecteren. De retailer stuurt een berichtje als de bestelling klaar staat, waarna de klant de 'I'm on my way'-knop indrukt als hij op weg gaat naar de winkel. Op speciaal aangewezen parkeerplaatsen kunnen zij vervolgens wachten tot een medewerker de bestelling komt brengen. De functie wordt vooralsnog getest in Minneapolis met tweehonderdduizend producten en wordt bij succes in de toekomst uitgerold.
Reacties 0