Albert Heijn heeft van de Nederlandse supermarkten de meeste aanbiedingen per week. Ook biedt de markleider daarbij de hoogste kortingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Albert Heijn heeft zowel voor A-merken, huismerken als verse producten de meeste aanbiedingen per week. Zo’n 1150 van de dertigduizend producten zijn wekelijks in de aanbieding. De korting is gemiddeld 34 procent en daarmee de hoogste van de negen onderzochte supermarktketens. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met zeshonderd aanbiedingen die minimaal een week geldig zijn. Bij onderzoeken van de Consumentenbond naar reguliere productprijzen valt Albert Heijn juist steevast duurder uit dan de andere supermarktketens.
Boni, DekaMarkt en Dirk hebben de minste aanbiedingen, zo’n driehonderd per week. Jumbo biedt met zijn acties de laagste kortingen, variërend van twintig tot 25 procent. Producten in de supermarkt worden volgens de Consumentenbond steeds vaker met korting gekocht. Aanbiedingen zijn momenteel goed voor een kwart van de totale omzet.
Jumbo maakte eerder deze maand een reeks prijsverlagingen bekend, waar door enkele andere supermarktketens op werd gereageerd. Om van een nieuwe prijzenoorlog te spreken is het nog te vroeg, zegt prijzenonderzoeker Ferry Ploeg van de Consumentenbond. Het aantal producten is daarvoor te beperkt en het gaat vooral om ‘lastig verkrijgbare huismerken’. “Je zou het eerder een huismerkenoorlog kunnen noemen”, stelt Ploeg.
Jon Snot 24 okt, 19:03
Seb Seb 24 okt, 17:55
Jon Snot 24 okt, 14:52
Jan van Rossem 24 okt, 12:40