Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Mijnwebwinkel, Spar en Combyne.
Mijnwebwinkel
Mijnwebwinkel is naar eigen zeggen het grootste en populairste webshopplatform van Nederland. Het bedrijf biedt een kant-en-klare webshopoplossing aan, waardoor ondernemers niet hoeven te struikelen over complexe functies. Sinds deze maand richt Mijnwebwinkel zich niet langer alleen op online retailers. Met de introductie van de Kassa App kunnen ook fysieke retailers bij het webshopplatform aankloppen.
De nieuwe app is een point-of-salesysteem die is gekoppeld aan een pinterminal, waardoor bestellingen overal in de winkel afgehandeld kunnen worden. Volgens Mijnwebwinkel zelf ideaal voor fysieke winkels, maar ook voor markten, beurzen en events. De voorraad wordt automatisch gesynchroniseerd en kan eenvoudig worden aangepast. Verder is de app uit te breiden met een iPad-houder, handscanner, bonprinter, kassalade en pinterminal van iZettle, om zo een volwaardig kassasysteem te realiseren.
Spar
Spar heeft zijn eerste app aangekondigd, waarmee klanten mobiel kunnen afrekenen en sparen. Daarbij gaat het vooralsnog alleen om de supermarkten in het Verenigd Koninkrijk; in Nederland beschikken alleen de universiteitswinkels over een eigen app. De Britse organisatie is een samenwerking aangegaan met Zapper, een bureau dat is gespecialiseerd in mobiel betalen en data-analyse. De app is in eerste instantie geïntroduceerd in de omgeving van Plymouth en Exeter. Consumenten kunnen met de app van Zapper een QR-code scannen bij de kassa, waarna hun betaling – inclusief punten voor het spaarprogramma en met aftrek van kortingsbonnen – in werking wordt gezet.
Combyne
Combyne is een app waarmee je kleding van webwinkels kunt mixen en matchen met items uit je eigen kledingkast. Het Duitse bedrijf biedt daarvoor kleding aan van grote namen als Asos, Urban Outfitters en Topshop. De ‘samengeswipete’ outfit kan vervolgens voor feedback worden voorgelegd aan de community. De voordelen voor retailers zijn dat ze dieper inzicht krijgen in consumentengedrag en vroegtijdig lokale trends kunnen signaleren.
De Duitse app werd enkele jaren terug al gelanceerd, maar Combyne moet het grote publiek nog overtuigen. Het bedrijf hoopt daarvoor op een beetje hulp van Media Markt. Combyne is namelijk een van de tien starters, die zijn geselecteerd voor het nieuwe startupaccelerator van de elektronicaketen.
Reacties 0