De week in vijf pop-up stores

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf pop-up stores.

Birchbox

Birchbox duikt dieper in het fysieke domein met een tijdelijke winkel in Londen. De abonnementsdienst voor beautyproducten bouwt hiermee voort op zijn succesvolle winkels in New York en Parijs. De pop-up store in de Engelse hoofdstad biedt de honderd best verkochte kleinere items uit het assortiment. Ook kunnen bezoekers er hun eigen beautybox samenstellen en is er een inpakservice voor cadeaus. De winkel is gevestigd in Carnaby Street, en blijft tot januari geopend.

Dior

De in mei gelanceerde collectie van Dior had figuren van Tarotkaarten als centraal thema. Datzelfde thema komt terug in de zeven pop-upstores die het merk deze week opende, onder meer in Berlijn, Parijs, New York en Hongkong. De tijdelijke winkels zijn uitgerust met schilderijen en foto's van de Tarot-motieven, maar ook producten als de beroemde tassen van de Minaudières-, Lady Dior- en Dior Addict-lijnen, sweatshirts, bomberjacks en schoenen.

DHL

Wegens succes herhaald, zegt DHL over zijn pop-up store in het centraal station van Antwerpen. Bezoekers kunnen er tot eind december gratis pakjes verzenden en afhalen. De pakketbezorger wil hiermee het verzenden van cadeaus makkelijker maken. Om het 'feestelijke karakter' te benadrukken is de winkel in een trendy jasje gestoken. Er worden verder wedstrijden georganiseerd, waarmee deelnemers bijvoorbeeld een iPhone of Apple Watch kunnen winnen.

Sinan Concept Bookstore

Zo weinig vierkante meter als deze opvallende tijdelijke boekwinkel in Shanghai heeft, zoveel boeken zijn er te vinden. Op dertig vierkante meter kunnen bezoekers kiezen uit ruim dertigduizend titels. De winkel blijft twee maanden staan en is bedoeld om de kennis over het verleden van de stad te stimuleren. Zestig verschillende schrijvers - één per dag - worden uitgenodigd om een lezing te geven.

Hermès

De reizende wasserette van Hermès werd eerder al in Europa geïntroduceerd, maar heeft enkele maanden terug ook de Verenigde Staten bereikt. Deze week werd een zogeheten 'Hermesmatic' geopend in Los Angeles. Het betekent voorlopig de laatste halte in de VS voor het opvallende pop-up concept. Bezoekers kunnen er hun eigen Hermès-sjaal mee naartoe nemen voor een verfbeurt in een van de oranje machines, of er ter plekke een kopen.