Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Tikkie, Albert Heijn en Birchbox.
Tikkie
Klanten van Munch Fit Food To Go in Amsterdam kunnen voortaan afrekenen zonder langs een kassa te gaan. Consumenten kunnen met behulp van betaalapp Tikkie afrekenen via iDEAL. ABN Amro heeft met Munch Fit Food To Go een ‘grab & go’ schap gecreëerd. Klanten kunnen producten die daar liggen scannen via een QR-app of hun camera, waarna automatisch de iDEAL-betaalpagina opent binnen de Tikkie-omgeving. Consumenten hoeven de Tikkie-app daarvoor zelf geïnstalleerd te hebben.
"We vinden het belangrijk dat al onze klanten makkelijker kunnen betalen en dat wij ons in de winkel meer kunnen richten op de shopbeleving”, reageert eigenaar Yorieke Eskes van het foodconcept. Tikkie heeft volgens haar ‘een sterk trackrecord’ qua gebruikersaantallen en snelle betalingen. Ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders maken al gebruik van de app, die tot nu toe voor particuliere betaalverzoeken werd gebruikt. De vraag van retailers en horeca om gebruik te maken van Tikkie neemt naar eigen zeggen toe.
Albert Heijn
Albert Heijn heeft nu ook een app toegevoegd aan zijn snelle bezorgdienst Rappie. Daarmee wil de supermarkt consumenten helpen ‘nog rapper en flexibeler boodschappen te doen’. Consumenten kunnen via de app producten toevoegen aan het boodschappenmandje en betalen via een zogeheten ‘boodschappentegoed’. Ook is het mogelijk via iDEAL te betalen. “Tijd is een belangrijke factor voor veel van onze klanten en wij proberen te ontzorgen door gemak en flexibiliteit te bieden”, zegt directeur marketing & format Saskia Egas Reparaz over de app.
Albert Heijn test de snelle bezorgdienst momenteel bij vier winkels in Rotterdam en werkt hiervoor samen met de koeriers van Superbuddy. De Rappie-dienst kan al op veel belangstelling rekenen, zegt ceo Laurens van Geffen van Superbuddy. “Met de nieuwe app zal de groei alleen maar versnellen, omdat bestellen nog makkelijker wordt.” Rappie werd eind september aangekondigd. Over een eventuele verdere uitrol is nog niets bekendgemaakt.
Birchbox
Om de verkoop aan zijn meest loyale klanten te verhogen, heeft Birchbox zijn mobiele app vernieuwd. Het belangrijkste is dat de aanpak met pushberichten is aangepast. Voorheen waren die niet gepersonaliseerd en ging de communicatie één kant op. Nu moeten de pushberichten gaan leiden tot aankopen, zegt productmanager Eva Lam. Uit de eerste resultaten blijkt onder meer een stijging van 211 procent in producten die werden aangeschaft op dagen met pushmeldingen
Verder heeft Birchbox een Holiday Shop in de app toegevoegd, zodat klanten cadeau-ideeën kunnen bekijken. Ook is de winkelervaring meer gestroomlijnd. Zo kunnen abonnees gemakkelijk producten aan hun winkelwagentje toevoegen waarvan ze eerder samples hebben ontvangen. Mobiel is volgens Lam het snelst groeiende deel van Birchbox en goed voor zeventig procent van de online traffic.
Reacties 0