De detailhandel heeft in september 5,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Het betekent de beste maand voor de retail sinds mei 2008, blijkt uit cijfers van het CBS. Zonder correctie voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen lag de omzet bijna zeven procent hoger dan in september 2016.
De non-foodsector droeg het sterkst bij aan de groei. De omzet steeg met 7,3 procent, bij acht procent hogere volumes. Winkels in schoenen- en lederwaren groeiden het hardst, met meer dan twintig procent. Vooral het natte en koele weer zou daaraan hebben bijgedragen. Kledingzaken en winkels in meubels en huishoudartikelen volgen met groeipercentages van respectievelijk elf en 8,7 procent. Elektronicazaken bleven nagenoeg stabiel.
Binnen de foodretail bleef de omzetgroei met 2,2 procent beperkt, terwijl de volumes met één procent afnamen. Daarbij is nauwelijks verschil tussen supermarkten en speciaalzaken.
De onlineomzet lag in september ruim 23 procent hoger dan vorig jaar. Pure webwinkels groeiden met bijna negentien procent, terwijl de e-commerceomzet van multichannel retailers met meer dan dertig procent toenam.
Reacties 0