Alibaba heeft tijdens het Global Shopping Festival in Shanghai een prototype van Tmall Supermart gepresenteerd. De winkel maakt gebruik van verschillende technologieën, waaronder gezichtsherkenning en slimme schaplabels.
Consumenten kunnen de supermarkt betreden door een QR-code te scannen, waarna direct de Alipay-account wordt geactiveerd. Vervolgens kunnen zij alle boodschappen in hun winkelmandje leggen zonder die afzonderlijk te scannen. Sommige productlabels zijn uitgerust met een camera, die de gemoedstoestand van klanten kunnen herkennen. Wanneer zij glimlachen naar die producten, kunnen ze een korting ontvangen. Het betalen gebeurt automatisch bij het verlaten van de winkel, eveneens via gezichtsherkenning.
De elektronische schaplabels zorgen ervoor dat de prijzen realtime gelijk worden getrokken met de onlinewinkel van Tmall. Het is niet duidelijk of en wanneer Alibaba dit winkelconcept daadwerkelijk in de markt gaat zetten.
Alibaba heeft met Hema al een eigen supermarktketen, waarvan inmiddels zo’n twintig vestigingen zijn. Verder opende het Chinese concern onlangs zijn eerste meubelwinkels onder de naam Home Times en stapte het in Sun Art Retail Group, dat de Chinese supermarkten van Auchan uitbaat.
Reacties 0