Bruna wisselt van eigenaar

Uitgeversconcern VBK Beheer neemt per direct alle aandelen van Bruna over van PostNL en ING. De nieuwe eigenaar wil van de boekhandelsketen ‘een sterke omnichannelspeler’ maken.

Bruna komt door de overname onder één dak met Bookchoice, een abonnementsdienst voor e-books, en VBK Uitgeversgroep. De winkelketen sluit goed bij die merken aan, zegt algemeen directeur Wiet de Bruijn van het concern, dat zijn naam verandert in Shared Stories Group. Hij ziet het als zijn missie om ‘auteur en lezer te verbinden’. “Daarin spelen zowel de fysieke boekhandel als de digitale wereld een rol”, aldus De Bruijn.

De nieuwe eigenaar wil de klantervaring bij Bruna verbeteren, zowel online als in de winkels. De retailer moet daarbij profiteren van de marktkennis van Shared Stories Group en samenwerking op het gebied van IT en HR. George Steur blijft aan als algemeen directeur van Bruna en spreekt van ‘een absolute win-winsituatie’. “Het is natuurlijk erg fijn dat we bij een bedrijf gaan horen dat zich in hetzelfde marktgebied beweegt als wij, dat hetzelfde dna heeft.” Bruna blijft volgens hem als zelfstandig bedrijf binnen de groep opereren.

Steur werkt sinds zijn aantreden in september aan een nieuwe strategie voor Bruna, die komend voorjaar zijn beslag moet krijgen. De retailer ziet dit jaar naar eigen zeggen ‘sterk verbeterde operationele resultaten’, als gevolg van kostendrukkende maatregelen en het op orde brengen van interne processen. Bruna focust zich de komende tijd op het verbeteren van het assortiment en service, en verwacht als gevolg een ‘sterke impuls’ voor zijn resultaten in 2018.

Bruna blijft samenwerken met PostNL en ING op het gebied van de pakketpunten en servicepunten. De boekhandelketen stond zowel vorig jaar als in 2015 ruim zeven miljoen euro in het rood. De voormalige aandeelhouders legden daarop een noodverband aan, om de toekomst in ieder geval tot april volgend jaar zeker te stellen.
 

Reacties

En de overnemer is 28 oktober 2015 failiet verklaard.

Komen dergelijke bedrijven dus steeds op een dergelijke wijze aan nieuwe bezittingen?
Kijk naar Kijkshop met Neckermann.com ook al een succesverhaal.

brrrr

Geplaatst door Peter Jansen op 6 december 2017 om 11:42

Laatste nieuws

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...