Het allergrootste Starbucks-theater ter wereld

Het allergrootste Starbucks-theater ter wereld

Starbucks laat er geen misverstand over bestaan dat het in China zijn grootste groeikansen ziet. Momenteel heeft het er al drieduizend vestigingen en met het huidige openingstempo - elke vijftien uur een nieuwe - ligt de koffieketen op koers er groter te worden dan in de Verenigde Staten. Bovendien opende Starbucks deze week een Reserve Roastery in Shanghai, pas de tweede wereldwijd. Die is twee keer zo groot als het vlaggenschip in Seattle en daarmee met afstand de grootste Starbucks ter wereld.

Starbucks' Reserve Roastery is in Shanghai goed voor bijna 2800 vierkante meter en biedt ruimte aan zo'n twaalfhonderd gasten. Bezoekers die door de dikke houten deuren naar binnen stappen, die de vorm hebben van een koffieboon, treffen als eerste een enorme koperen ton die zich over de twee verdiepingen van het pand uitstrekt. Die is versierd met meer dan duizend traditionele Chinese stempels, die het verhaal van Starbucks en zijn koffie vertellen. Het platfond bestaat uit tienduizend handgemaakte houten pannen. Die zijn geïnspireerd op hoe de opening van een espressomachine eruitziet, net nadat de knop voor het zetten van een kop koffie is ingedrukt.

Op hun tocht door de winkel kunnen bezoekers verschillende attracties bewonderen. Zo zijn er drie koffiebars, waarvan er één met zijn 27 meter de langste van de koffieketen ter wereld is. De houten bars zijn handgemaakt door Chinese kunstenaars en de krommingen verwijzen naar die van een geroosterde koffieboon. Naast koffie is er ook aandacht voor de rijke theetraditie in China met de eerste Teavana-bar in het land. Die is zeven meter lang en bestaat volledig uit 3D-geprinte materialen.

Nog een primeur voor de Roastery in Shanghai: het is de eerste met een 'in-store augmented reality experience'. Bezoekers die de bijbehorende Roastery-app downloaden, kunnen van alles in de winkel scannen met hun telefoon, zoals de ton met de Chinese tekens. Hun telefoon verandert dan in een soort digitale gids door het gebouw, terwijl ze ook virtuele badges kunnen verzamelen. Hebben ze die allemaal, dan krijgen ze een op maat gemaakt Roastery-filter voor sociale media om hun prestatie te delen. 

Starbucks spreekt van zijn mooiste vestiging wereldwijd. "We hebben een ruimte ontworpen die ons 46-jarige leiderschap in de koffiewereld combineert met de rijke, diverse cultuur van China", zegt topman Howard Schultz.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in