Hoewel de manier waarop consumenten betalen verandert, zal de pinpas niet al te snel een gelijkwaardig alternatief krijgen. “We worden niet overspoeld met nieuwe betaaldiensten”, zegt partner Vincent Jansen van adviesbedrijf Innopay in het decembernummer van RetailTrends.
De kans dat de pinpas helemaal verdwijnt, noemt Jansen heel klein. “Al is het maar omdat contactloos pinnen nog altijd sneller is dan de telefoon.” Betaalvormen waarbij klanten automatisch afrekenen zonder langs een kassa te hoeven, zijn volgens hem ook niet voor iedere retailer geschikt. Voor ‘selfservice’-omgevingen als supermarkten noemt hij het wel een aantrekkelijk vooruitzicht. “Maar lever je als retailer iets van service, dan wil je waarschijnlijk graag het contact behouden.”
Jansen verwacht wel op korte termijn extra online betaaloplossingen, vergelijkbaar met iDEAL. Dat komt onder meer door de invoering van de herziene Payment Service Directive 2 (PSD2), waardoor banken verplicht zijn andere bedrijven toegang te geven tot iemands bankrekening. “De bredere ontwikkeling is dat betalen naar de achtergrond verdwijnt en een kleiner, soms automatisch onderdeel wordt.”
In het thema Payments in het decembernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwste innovaties in betalen en de gevolgen daarvan voor retailers en consumenten. Klik hier om het themanummer digitaal te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0