De feestdagen zijn ieder jaar weer een mooi moment om met een pakkende kerstreclame te scoren bij consumenten. Met name voor supermarkten is het altijd weer een uitdaging om op te vallen, zonder de plank finaal mis te slaan. Maar ook in andere branches wordt flink met de feestdagen aan de haal gegaan. Een aantal opvallende commercials van dit jaar op een rij.
Plus
Plus speelt dit jaar de gevoelige kaart met een heel specifiek onderwerp: de omgang met Kerst in gebroken gezinnen. De reclame laat de moeilijkheid van de feestdagen zien voor kinderen van gescheiden ouders, uiteraard met een positief einde. De commercial kreeg veel lof, maar ook kritiek. Zo zou hij te confronterend zijn voor kinderen met ouders die gescheiden zijn.
Albert Heijn
Plus heeft dit jaar concurrentie in de strijd om de kijkerstranen van Albert Heijn. Bij de marktleider speelt een oudere weduwnaar de hoofdrol, die we volgen gedurende zijn dag vanaf het moment dat hij opstaat totdat hij, keurig aangekleed en gewapend met een cadeautje, bij zijn familie arriveert. 'Kerst vier je samen met de mensen die je liefhebt', zo luidt de boodschap.
Jumbo
Jumbo gooit het over een volledig andere boeg dan zijn twee concurrenten. Na het succes van vorig jaar, toen de kerstreclame van de Veghelse keten goed was voor de Gouden Loeki, bouwt het voort op zijn feelgood-insteek. We zien het bekende Jumbo-gezinnetje de kersttafel in orde maken, terwijl de dieren uit het bos de versiering van het huis voor hun rekening nemen.
Bol.com
Geen tranen of extreme gezelligheid bij 's lands grootste webshop. Bol.com houdt het liever luchtig, met een stuntelende kerstman in een 'echt kersthuis'.
Edeka
Een blik over de grens loont ook zeker de moeite. Edeka heeft inmiddels een heuse reputatie opgebouwd met spraakmakende kerstcommercials. Dit jaar komt de Duitse supermarktketen met een parodie op de almaar voortschrijdende technologie. De setting is het jaar 2117 en kunstmatige intelligentie heeft de wereld overgenomen. Van een kerstgevoel is bij de robots geen sprake, todat een van hen een oud filmpje ontdekt.
H&M
H&M komt net als vorig jaar met een echte minifilm. Nicky Minaj en Jesse Williams spelen de hoofdrol in het verhaal, dat draait om een vader die een kerstverhaal verzint voor zijn dochter die niet kan slapen.
John Lewis
Ook John Lewis heeft een reputatie hoog te houden op kerstreclamegebied. Dit jaar mocht het filmpje liefst acht miljoen euro kosten. Voor dat bedrag zien we een verhaal over Moz The Monster, die bevriend raakt met de zevenjarige Joe. De twee spelen hele nachten met elkaar, waardoor het kind overdag doodmoe is. Daar moet iets aan gedaan worden.
Reacties 0