De Duitse wijnwinkel BASF laat klanten met behulp van tablets snel de juiste wijn kiezen. Tegelijkertijd verzamelt de retailer waardevolle klantinformatie, zo staat te lezen in het januarinummer van RetailTrends.
Bezoekers van de winkel in Ludwigshafen kunnen hun voor- en afkeuren voor smaken zelf invullen op tablets. De flessen die aan de eisen voldoen, lichten vervolgens op. BASF zegt hiermee keuzestress te willen wegnemen, omdat consumenten zelf geen etiketten hoeven te bestuderen alvorens een keuze te maken. Tegelijkertijd kan BASF traceren hoe lang de klant besteedt aan het onderzoeken van de fles en of hij het artikel koopt, of toch een andere fles koopt.
In Nederland introduceerden Hoogvliet en Gall & Gall al een keuzehulp voor wijn. De supermarktketen werkt met het adviessysteem WineStein, waarop klanten zowel smaak- als landvoorkeuren kunnen invullen. De slijterijformule laat klanten via een app een korte vragenlijst beantwoorden, waarmee het mogelijk moet zijn binnen 24 seconden de juiste fles te kiezen.
In het januarinummer van RetailTrends worden naast de innovatie van BASF nog vijf Internet of Things-toepassingen bij retailers uitgelicht. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0