Het Franse luxeconcern Kering neemt afscheid van zo’n zeventig procent van de aandelen in Puma. Het belang wordt verdeeld onder de eigen aandeelhouders, zodat het bedrijf zich beter kan richten op luxemerken als Gucci en Bottega Veneta.
Kering houdt na de transactie zo’n zestien procent van de aandelen in Puma over. Artemis, grootaandeelhouder van Kering, krijgt zo’n 29 procent van het Duitse sportmerk in handen. Het investeringsbedrijf moet een strategische aandeelhouder voor de lange termijn worden van Puma.
Door de afsplitsing kan Kering zich volledig richting op het winnen van marktaandeel met zijn luxemerken, zegt topman François-Henri Pinault. Ook Puma is volgens hem na een ‘ommezwaai’ klaar voor significante omzetgroei.
De afgelopen jaren waren er juist regelmatig berichten dat het Kering niet lukte om van Puma weer een succesvol merk te maken. Het concern, dat het Duitse bedrijf sinds 2007 in handen heeft, zou eerder tevergeefs geprobeerd hebben het sportmerk te verkopen.
Reacties 0