Van de vijftig minuten die Nederlandse consumenten gemiddeld op een dag lezen, doen ze dat 31 minuten van papier. De groei van e-books is sinds 2014 vrijwel volledig tot stilstand gekomen, blijkt uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Ondanks de grote beschikbaarheid aan schermen en een groot digitaal leesaanbod, is de populariteit van digitaal lezen snel teruggelopen. Het percentage lezers van e-books groeide kortstondig tussen 2012 en 2014. Papier domineert het meeste bij het lezen van tijdschriften, gevolgd door kranten en boeken. Het populairste scherm voor lezen is de computer (pc en laptop), gevolgd door tablet, smartphone en e-reader.
Van de lezers combineert bijna de helft het lezen van papier met het lezen van scherm. Daarnaast leest dertig procent alleen op papier en 21 procent alleen van schermen. De laatste groep bestaat vooral uit jongere leeftijdsgroepen en middelbaar- en hoogopgeleiden. Verder kenmerken de ‘schermlezers’ zich door relatief veel affiniteit met technologie en goede digitale vaardigheden.
In het laatste kwartaal van 2017 werden 5,8 procent meer e-books verkocht, terwijl de groei een jaar eerder nog negen procent was. Abonnementen maken inmiddels 12,5 procent van de totale netto-omzet van digitale boeken uit.
Distributiebedrijf CB zei eind 2016 al dat ‘de grote hype’ van e-books achter de rug is. Bol.com lanceerde een jaar geleden nog zijn e-booksplatform Kobo Plus. Hoewel het aantal verkochte e-books al enige tijd stabiel is, ziet de etailer vooral kansen bij lezers die die nu nog illegaal downloaden. “E-books worden soms nog als te duur ervaren, terwijl ze toch goedkoper zijn dan gewone boeken”, zei een woordvoerder daarover.
Reacties 0