Jumbo heeft zijn marktaandeel vorig jaar zijn groeien van 18,5 naar 18,7 procent. Marktleider Albert Heijn leverde 0,1 procent punt in en kwam uit op 35,3 procent, blijkt uit onderzoek van IRI.
De verschuivingen in de marktaandelen van de supermarktketens zijn klein. De groei van Jumbo was de sterkste, terwijl ook Dirk, Plus en Spar hun aandeel een fractie zagen toenemen. Het marktaandeel van Emté en MCD liep juist iets terug. Verder leveren Aldi en Lidl gezamenlijk 0,1 procent in, waarmee de vorig jaar ingezette daling van discount zich doorzet.
De groei van de winnende formules wordt voornamelijk gedreven door de verscategorieën. Die groeiden met bijna vijf procent, beduidend sterker dan kruidenierswaren en non-food. Alle groepen binnen vers laten groei zien, met groente en fruit als koplopers.
De opkomst van ‘alternatieve kanalen’ heeft zich vorig jaar doorgezet, signaleert IRI. De marktonderzoeker doelt daarmee onder meer op online en de ‘on the go’-formules van supermarkten, die ook worden meegerekend in de marktaandelen. Die twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt.
Ook online loopt Jumbo in op Albert Heijn, bleek vorige week al uit onderzoek van Supermarkt & Ruimte. De gele supermarktketen heeft zijn online marktaandeel in een jaar tijd vergroot van veertien naar 22 procent, terwijl de marktleider stabiel bleef op 58 procent.
Reacties 0