'Webwinkels de dupe van reeks DDoS-aanvallen'

'Webwinkels de dupe van reeks DDoS-aanvallen'

Webshops hebben de afgelopen dagen veel omzet misgelopen door DDoS-aanvallen op de drie grootste banken. Klanten konden daardoor urenlang niet betalen met iDEAL.

Dagelijks wordt er voor zo’n één miljoen euro aan iDEAL-betalingen gedaan, zegt betaalexpert Michel van Bommel van Detailhandel Nederland tegen RTL Z. Gemiddeld gaat het om 86 euro per besteding. Het effect van de storingen is vooral groot op aankopen die consumenten niet echt nodig hebben, denkt Van Bommel. "Voor nice to have’s kan gelden dat ze uiteindelijk helemaal niet worden gekocht." Daarnaast lopen webwinkels volgens hem omzet mis doordat consumenten een product in plaats van online in een fysieke winkel kopen.

De effectiviteit van de recente aanval is volgens Detaihandel Nederland zorgwekkend. "We gaan er altijd van uit dat banken voldoende maatregelen nemen, maar blijkbaar is nu iemand zo slim om een gat in de muur te vinden bij alle drie de grote banken", zegt Van Bommel.

ABN Amro en ING werden afgelopen weekend getroffen door een DDoS-aanval, terwijl de Rabobank maandag volgde. Hoewel de Rabobank zegt vrijwel dagelijks dit type aanvallen te zien, waren de omvang en intensiteit nu ‘bijzonder groot’.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!