H&M komt met discountketen Afound

H&M komt met discountketen Afound

H&M opent dit jaar de eerste winkel van zijn nieuwe formule Afound. De modeketen omschrijft het als een ‘off-price marktplaats’, waar zowel eigen als externe merken met korting worden verkocht.

De eerste winkel van Afound opent later dit jaar in de bekende winkelstraat Drottninggatan in Stockholm. Tegelijkertijd gaat het gelijknamige digitale platform live op de Zweedse markt. Afound verkoopt volgens managing director Fredrik Svartling seizoenloze mode en accessoires van Zweedse en internationale merken. “Door de combinatie van persoonlijke inspiratie en het gevoel dat je een goede deal krijgt, bieden we een nieuwe off-price ervaring”, stelt hij.

Eerder deze maand doken al geruchten op dat H&M werkt aan een platform voor merkkleding met korting, maar toen was nog niet duidelijk dat er ook fysieke winkels kwamen. Of en wanneer andere landen het platform en de winkels kunnen verwachten, is niet bekendgemaakt. Het betekent de derde nieuwe formule voor de Zweedse kledingketen in korte tijd. Vorig jaar werd Arket gelanceerd, terwijl dit jaar onlinelabel Nyden volgt.

Aandeelhouder Skandia van H&M liet zich onlangs kritisch uit over de modeketen, omdat die ondermaats zou presteren en verkeerde prioriteiten zou stellen. Het verzekeringsbedrijf riep op de focus op online te versterken en winkels te sluiten. Ook wil de aandeelhouder dat H&M zich meer op platforms laat zien. “Waarom zou je naar H&M gaan, waar je alleen H&M kunt kopen, terwijl je bij Zalando uit heel veel merken kunt kiezen?”

RetailTrends