Albert Heijn probeert 'startupschap' in Amsterdam

De komende weken testen vier startups hun producten bij Albert Heijn. De winkel van AH XL aan het Gelderlandplein in Amsterdam is daarvoor uitgerust met een ‘startupschap’.

De eerste startup die zijn producten mag laten zien is Tea by Me. De theekweker uit Zundert verkoopt planten, waarmee consumenten hun eigen thee kunnen laten groeien.

De theeplanten maken volgende week plaats voor Groentenbrood, dat brood met groenten bakt. Het Amsterdamse concept is al actief bij onder meer Stach en Bagels & Beans. Oprichter Daan Riedijk hoopt vooral op leuke reacties van klanten, zegt hij tegen Het Parool. “Als iemand binnen Albert Heijn hierop aanslaat, dan praten we verder.”

Albert Heijn heeft als doel om klanten kennis te laten maken met kleine, innovatieve voedingsstartups. De supermarktketen houdt jaarlijks al een pitch, waarbij jonge ondernemers worden gestimuleerd om met nieuwe producten te komen. “Deze test is daar een mooie aanvulling op”, aldus commercieel directeur Marit van Egmond. Als de pilot in de smaak valt, krijgen startups vaker de ruimte binnen Albert Heijn.

Reacties

Fantastisch initiatief en duidelijke presentatie. Het past helemaal bij deze tijd omdat het de klant verrast en uitdaagt te experimenteren. Actief consumentenfeedback verzamelen is de sleutel tot succes. Mediamarkt is begin 2017 in Eindhoven begonnen met het Innovatie Lab waar start-ups, kennisinstellingen en industrieën een innovatief concept/prototype/product, dat aansluiting met consumenten elektronica heeft, live op de winkelvloer kunnen testen. Het verschil met Appie is dat de vernieuwende producten bij de supermarkt gelijk proefondervindelijk getest kunnen worden en niet in een magische doos verstopt zitten. De kunst is om dit soort kwetsbare initiatieven de tijd te geven en het niet te zien als 'marketingtruc' om even de aandacht te krijgen. De vernieuwende 'A She Story' campagne van de Bijenkorf om vrouwelijke ondernemers te challengen is helaas niet gecontinueerd, en dat vind ik eeuwig zonde.

Geplaatst door Rupert Parker Brady op 8 februari 2018 om 11:48

Laatste nieuws

RetailTrends