Starbucks gooit er nog maar eens een nieuw winkelconcept tegenaan, gelieerd aan zijn premium Reserve-koffie. Drie maanden terug baarde de koffieketen nog opzien met de opening van zijn tweede Reserve Roastery in Shanghai, de allergrootste vestiging ter wereld. Nu heeft het op zijn hoofdkantoor in Seattle de eerste Reserve-winkel geopend - zonder Roastery dus.
Waar de Reserve Roasteries draaien om gedurfde omgevingen waarin educatie centraal staat, gaat het in de Reserve-winkel om koffie en ambachtelijke baksels in een marktplaatsomgeving, verklaart Starbucks het verschil. Aan de straatkant is op de begane grond het café gevestigd, waar bezoekers terecht kunnen voor de nieuwste Reserve-koffie en producten van de Italiaanse bakkerij Princi, waarmee Starbucks samenwerkt. Aan de linkerkant na het binnenkomen zien klanten een kleurrijke kunstinstallatie, even verderop kunnen ze via glas naar binnen kijken in de Princi-keuken. Aan de rechterkant staat een lange, met hout bedekte koffiebar en leiden deuren naar de patio.
Opvallend is de installatie van zo'n 3700 Reserve-koffieverpakkingen tegen de muur, die van een afstand de vorm lijken te hebben van de bergomgeving waar de koffie vandaan komt. Iedere kaart kan draaien, waardoor glinsterende kleurgolven ontstaan. Voorbij de kaartmuur is de eerste van drie ontmoetingsruimtes, die elk een eigen verhaal vertellen. De chefs table-ruimte vertelt het verhaal van Rocco Princi, met planken bekleed met ingrediënten uit zijn voorraadkasten. De tweede ontmoetingsruimte van de winkel, tussen de keuken en de ambachtelijke bar, fungeert als lab waar Starbucks afwisselende nieuwe dranken proeft en test, te beginnen met de innovatie op het gebied van koude koffie. In de derde ruimte kunnen bezoekers het koffieverhaal van boon tot kopje leren, onder meer met dank aan de eigen koffiebibliotheek met talloze boeken over de geografie, flora en fauna van de koffieproducerende regio's van Starbucks.
Het winkelconcept werd eind 2016 aangekondigd tijdens een investeerdersag, als onderdeel van de segmentatie van Starbucks' premiumwinkels. De koffieketen wil wereldwijd duizend van deze winkels openen, naast twintig tot dertig Roasteries. Ook moeten er standalone filialen van Princi komen.
Reacties 0