Jumbo heeft eerste verspillingsschap van Nederland

Jumbo heeft eerste verspillingsschap van Nederland

Supermarktketen Jumbo heeft dinsdag in Wageningen een verspillingsschap geïntroduceerd. Met het eerste verspillingsschap van Nederland probeert Jumbo voedselverspilling tegen te gaan.

Nederlandse huishoudens gooien volgens het Planbureau voor de Leefomgeving jaarlijks voor ongeveer 2,5 miljard euro aan eetbaar voedsel weg. In de gehele voedselketen (inclusief landbouw, industrie en horeca) is de verspilling twee tot drie keer zo hoog als die van huishoudens alleen. Jumbo’s nieuwe initiatief helpt consumenten tegen voedselverspilling in te gaan door producten te kopen die anders weggegooid zouden worden.

In het schap staat voedsel verschillende producenten, waaronder de Betuwse Krenkelaar. Voorbeelden van producten die in het schap staan zijn smoothies, bier, pindakaas, soepen en sauzen. Hier zijn onder meer groenten en fruit in verwerkt die anders zouden zijn weggegooid.

Het platform ‘Verspilling is Verrukkelijk’ heeft Jumbo geholpen het verspillingsschap mogelijk te maken. Ook wordt er nauw samengewerkt met Wageningen University & Research. De lokale wethouder duurzaamheid Lara de Brito noemt het belangrijk om stappen te zetten richting klimaatneutraal en minder armoede. Wageningen is volgens haar 'een groene en sociale kennisstad, met inwoners met een open blik naar de wereld en met veel kennis over hoe om te gaan met ons voedselsysteem'. “Omdat het zo goed bij de identiteit van Wageningen past willen we graag een levende proeftuin zijn.”


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends