Vomar ligt op koers voor een autonome omzetstijging van tegen de zeven procent. Vooral versproducten drijven de groei, zegt ceo Aart van Haren tegen Levensmiddelenkrant.
De groei van zeven procent weerspiegelt een volumegroei van elf procent, doordat Vomar zijn prijzen verlaagde. Met name de omzetaandelen van vlees, brood en agf zijn volgens Van Haren ‘fors gestegen’. Versproducten hebben volgens hem een veel prominentere rol gekregen in alle winkels, met nu veertig procent van het gemiddelde winkelvloeroppervlak. De omzetgroei van houdbare producten blijft nog achter, maar is volgens de ceo ‘absoluut opgaand’.
Vomar overweegt meer producten uit verscategorieën zelf te produceren. “Het kan zijn dat we dat volledig zelfstandig doen of met een dedicated fabrikant”, aldus Van Haren. Momenteel heeft de supermarktketen al een eigen slagerij en bakkerij.
De vijftigjarige supermarkformule was vorig jaar goed voor 6,4 procent omzetgroei in zijn 64 vestigingen, en daarmee naar eigen zeggen de snelst groeiende supermarktketen. De komende drie jaar wil de retailer vijftien nieuwe winkels openen in zijn huidige marktgebied.
Bert Ysfogel 29 mrt, 16:37