'Pasen kan uitgroeien tot topwinkeldag'

'Pasen kan uitgroeien tot topwinkeldag'

Het paasweekend heeft meer bezoekers naar de Nederlandse winkelstraten getrokken dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau RMC op basis van cijfers van CityTraffic.

In Amsterdam was het paasweekend zes tot elf procent drukker dan vorig jaar en was Eerste Paasdag in de Kalverstraat de drukste koopzondag tot nu toe dit jaar. Bezoekers ‘zwerven’ volgens het onderzoek iets meer door het centrum en bezoeken onder meer vaker het Damrak en het Rokin. De sensoren het dichtst bij de Dam lieten een kleine daling zien.

Winkeliers in Den Haag openden dit jaar voor de tweede keer hun deuren op de Grote Marktstraat en in de Nieuwe Passage. Daarmee werd 87 procent van de ‘gewone’ zondagdrukte gehaald, ten opzichte van tachtig procent vorig jaar. Dat toont volgens de onderzoekers aan dat er behoefte is bij consumenten en toeristen om op paaszondag te winkelen. Door de juiste combinatie van koopzondag met evenementen, kan Eerste Paasdag volgens Bureau RMC in een paar jaar uitgroeien tot een van de drukste winkeldagen. 

Consumenten doen hun paasboodschappen vooral in de dagen voor het paasweekend, blijkt verder uit de cijfers. Dit jaar was de drukte groter dan vorig jaar, toen de week voorafgaand aan Pasen uiteindelijk samen met die voor Kerst de drukste van het jaar werd. De drukte in de week van Pasen steeg het meest op donderdag en zaterdag, terwijl de traditioneel ‘goede boodschappendag’ vrijdag zijn weekaandeel van zo’n zeventien procent stabiel hield.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends