De grote droom van het Amsterdamse merk Roetz-Bikes is het ontwikkelen van een honderd procent circulaire fiets. “Daar werken we nu al aan”, zegt oprichter Tiemen ter Hoeven in het aprilnummer van RetailTrends.
Roetz produceert jaarlijks zo’n drieduizend fietsen, die via de eigen webshop en lokale dealers verkocht worden. De ov-fietsen, te huur bij NS-stations, zijn van Roetz’ makelij en voor zeventig procent gemaakt van oude tweewielers. Een volledig circulaire fiets kan volgens Ter Hoeven bijvoorbeeld als leaseproduct worden aangeboden. “Is de fiets op, dan kunnen we alle onderdelen hergebruiken”, schetst hij.
Roetz hoopt op deze manier een ware systeemverandering in de branche te ontketenen. En daarna wil hij het model ook in andere industrieën introduceren, zodat het gemeengoed wordt. “Het woord tweedehands zou niemand meer moeten gebruiken”, aldus Ter Hoeven.
Lees in het aprilnummer van RetailTrends het volledige portret van Roetz-Bikes, evenals twee andere ‘changemakers’: Fish Tales en The Good Roll. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Kijk dan hier voor meer informatie.
Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.
Reacties 0