De meningen over het groeipotentieel van e-commerce lopen nogal uiteen. Waar Worldpay in een recent onderzoek concludeerde dat Nederland de komende jaren tot de snelst groeiende markten op het gebied van online retail zal behoren, signaleert Ecommerce Foundation een vertraging in de groei. Voor het tweede jaar op rij groeide de webwinkelomzet vorig jaar langzamer dan het voorgaande jaar. Het is maar een van de vele uitkomsten uit het Ecommerce Report 2018, dat vooral een hoop cijfers bevat. We pikten er negen opvallende - plus nog een aantal gerelateerde - uit.
24.950.000.000
De Nederlandse webwinkelomzet komt dit jaar naar verwachting net iets onder de 25 miljard euro uit. Dat betekent een voorspelde groei van net iets minder dan elf procent. Daarmee loopt de groei voor het tweede jaar op rij terug, en over twee jaar gezien zelfs met ruim tien procentpunten. E-commerce beleefde zijn grootste groeispurt in 2016, toen de omzet van zestien naar bijna 19,6 miljard euro schoot,...
De meningen over het groeipotentieel van e-commerce lopen nogal uiteen. Waar Worldpay in een recent onderzoek concludeerde dat Nederland de komende jaren tot de snelst groeiende markten op het gebied van online retail zal behoren, signaleert Ecommerce Foundation een vertraging in de groei. Voor het tweede jaar op rij groeide de webwinkelomzet vorig jaar langzamer dan het voorgaande jaar. Het is maar een van de vele uitkomsten uit het Ecommerce Report 2018, dat vooral een hoop cijfers bevat. We pikten er negen opvallende - plus nog een aantal gerelateerde - uit.
24.950.000.000
De Nederlandse webwinkelomzet komt dit jaar naar verwachting net iets onder de 25 miljard euro uit. Dat betekent een voorspelde groei van net iets minder dan elf procent. Daarmee loopt de groei voor het tweede jaar op rij terug, en over twee jaar gezien zelfs met ruim tien procentpunten. E-commerce beleefde zijn grootste groeispurt in 2016, toen de omzet van zestien naar bijna 19,6 miljard euro schoot, een stijging van 21,8 procent. De webwinkelomzet van vorig jaar, 22,5 miljard, betekende nog een groei van iets minder dan vijftien procent. Online is inmiddels, met bestedingen aan diensten meegerekend, goed voor een aandeel van 24 procent. Kleding is met bijna 2,3 miljard euro goed voor de meeste onlineomzet, health & beauty bungelt met 255 miljoen onderaan.
38.309
De online omzetgroei mag gestaag wat teruglopen, uit de ontwikkeling van het aantal webwinkels valt niet echt een trend af te leiden. Jaarlijks komen er enkele duizenden bij en naar verwachting van Ecommerce Foundation, sluiten we 2018 af met ruim 38 duizend webwinkels. Dat zou een groei betekenen van 11,3 procent en daarmee een sterkere dan in de twee voorgaande jaren. 2015 was een piekjaar toen er ruim vijfduizend webshops bijkwamen, een groei van 17,8 procent. Het jaar daarvoor was juist een dieptepunt, met een groei van 4,3 procent (duizend nieuwe webwinkels).
13.930.641
Niet iedereen die internet gebruikt shopt ook online, maar het overgrote deel wel. In totaal hebben iets minder dan veertien miljoen Nederlandse consumenten vorig jaar een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 84 procent van de internetgebruikers. Zij doen hun aankopen nog met afstand het vaakst op een laptop of desktop, die samen goed zijn voor 85 procent van alle aankopen. De smartphone is inmiddels de tablet voorbij en staat met 28 procent op de derde plaats. Alle omnichannelinspanningen in retailland ten spijt, is slechts twee procent van alle aankopen online via een scherm in een fysieke winkel gedaan.
91.789
Een partij die heilig gelooft in de opmars van het mobiele shoppen, is About You. De modeverkoper maakte vorig jaar een luidruchtige entree op de Nederlandse markt, en dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Met in oktober 2017 al meer dan 91 duizend downloads, tekende de Duitse modespeler die maand voor de meeste installaties op Nederlandse telefoons. Toch weet ook concurrent Zalando, dat al heel wat langer een app heeft, met ruim achttienduizend downloads nog aan terrein te winnen, en staat het daarmee eveneens in de top tien meest gedownloade winkelapps in de gemeten maand. AliExpress en Marktplaats staan met respectievelijk zeventigduizend en iets minder dan 35 duizend op plek twee en drie.
60%
Nederlandse online shoppers vergelijken volop producten en aanbieders met elkaar en vertrouwen daarbij vooral op hun eigen inzicht. Zestig procent van de consumenten legt bijna altijd informatie van verschillende retailers en producenten zelf naast elkaar om tot een beslissing te komen, en nog eens 27 procent doet dat af en toe. Ook gebruikt meer dan de helft (bijna) altijd vergelijkingssites- of apps en reviews van klanten of blogs. Toch koopt nog bijna een kwart zo af en toe iets door op een advertentie te klikken en zonder verder speurwerk tot aankoop over te gaan. Acht procent doet dit bijna altijd, 68 procent zelden of nooit.
2817
Als het gaat om het aantal servicelocaties voor webwinkelbestellingen, mag duidelijk zijn dat PostNL de Nederlandse markt beheerst. Met meer dan 2800 locaties is het post- en pakketbedrijf meer dan twee keer zo ruim vertegenwoordigd als nummer twee DHL, dat 1352 punten heeft. Het Duitse koeriersbedrijf lijkt echter vastbesloten daar verandering in te brengen, getuige de aankondiging het grootste pakketsorteercentrum van Nederland te bouwen. Ons land scoort volgens het rapport over het geheel goed op logistiek vlak. In de ‘logistics performance index’, waarin onder meer de infrastructuur en kwaliteit van de bezorgdiensten worden gewogen, komt Nederland als vijfde uit de bus van 137 landen wereldwijd.
53%
Hoewel consumenten volgens het onderzoek in meerderheid tevreden zijn over de bezorgtijd, blijkt die tegelijkertijd voor twintig procent het belangrijkste obstakel dat hen van online aankopen weerhoudt. Daarmee is dat het meest genoemde struikelblok, nog voor technische mankementen (elf procent) en verkeerde of beschadigde producten (negen procent). Toch is er nog één ding dat consumenten belangrijker vinden als het op bezorging aankomt, en dat zijn de kosten. Gevraagd naar de belangrijkste factor bij pakketbezorging, noemt 53 procent de bezorgkosten, gevolgd door duidelijkheid over het bezorgmoment en snelheid van het proces. Overigens is, alle frustratie over gemiste bezorgers ten spijt, de favoriete bezorgmethode voor 36 procent nog altijd thuislevering tijdens de daguren. Brievenbusbezorging, avondbezorging en zelf ophalen volgen met 25, 22 en tien procent.
59%
Crossborder winkelen is nog niet erg geliefd. Net als in 2016, werd 95 procent van de online aankopen vorig jaar in Nederlandse webwinkels gedaan. Als er pakketjes uit het buitenland komen, is dat meestal uit China, dat 59 procent van de crossborderuitgaven voor zijn rekening neemt. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland volgen met 24 en negentien procent op ruime afstand.
€78,-
Hoewel Facebook inmiddels het punt van stagnatie heeft bereikt, neemt de algehele penetratie van social mediagebruik nog altijd toe. Hetzelfde geldt voor de bereidheid om via sociale kanalen te kopen. Van de zestien tot 24-jarigen zegt 54 procent bereid te zijn via social media te winkelen, waarmee die groep daar met afstand het meest toe bereid is. Tegelijkertijd zijn zij bereid het minst uit te geven, met maximaal 44 euro. De meest lucratieve groep voor verkoop via social media lijken de 35- tot 44-jarigen. Met 38 procent die bereid is op die manier te winkelen zijn zij een goede tweede, terwijl zij met een maximumbedrag van 78 euro beduidend meer willen uitgeven.