VanMoof komt met fietsenabonnement

VanMoof komt met fietsenabonnement

Fietsenmerk VanMoof lanceert een abonnementsdienst voor zowel gewone fietsen als e-bikes. De voormalige RetailRookie hoopt daarmee vooral veel over het gedrag van zijn klanten te leren, zegt eigenaar Taco Carlier tegen RTL Z.

Consumenten kunnen voor een eenmalig bedrag van 298 euro en negentien euro per maand een nieuwe VanMoof-fiets in gebruik nemen. Bij het abonnement, dat geen minimale of maximale looptijd heeft, hoort ook het onderhoud en een verzekering tegen diefstal. Als het abonnementsgeld niet wordt betaald, kan VanMoof op afstand het licht en het slot van de fiets onklaar maken. "En bij de elektrische fiets doet helemaal niets het meer”, aldus Carlier.

Het abonnementstarief voor een e-bike ligt met 35 euro per maand bijna dubbel zo hoog. Carlier hoopt dat de dienst op termijn goed is voor tien tot twintig procent van alle fietsen die hij afzet. "We zijn benieuwd hoe er met de fiets wordt omgesprongen, hoe vaak mensen langskomen voor reparaties en of er een levendige handel ontstaat in gebruikte fietsen inclusief het abonnement", zegt hij. Omdat gebruikers die van hun abonnement af willen het sleutelgeld niet terugkrijgen, verwacht hij veel abonnementen zullen worden doorverkocht. 

VanMoof verkoopt nu zo’n vijftien- tot twintigduizend fietsen per jaar. De fietsenverkoper haalde vorig jaar 6,5 miljoen euro aan investeringen op en wil wereldwijd de grootste speler in stadsfietsen worden.

Reacties

Laatste nieuws








Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.


RetailTrends