Online platform Parfumado wil zijn positie in België versterken en zijn entree maken op de Duitse markt. De etailer verwacht eind dit jaar tienduizend geursamples per maand te verkopen, zegt oprichter Martijn van Rooy in het aprilnummer van RetailTrends.
Parfumado laat consumenten voor een maandbedrag van 14,95 euro iedere maand een andere sample kiezen. Met flesjes van acht milliliter wil het concept een middenweg vinden tussen grote parfumflessen en kleine proefmonsters. Merken die bij het platform zijn aangesloten hoeven vooralsnog niets te betalen, zegt Van Rooy. “We focussen ons in eerste instantie op het abonnementenmodel.”
Omdat Parfumado geen grote flessen verkoopt, ziet het zich als een online verlengstuk van parfumerieën. De samples bevatten genoeg om een maand gebruik van te maken, waarna gebruikers weer een andere geur kunnen kiezen. Parfum krijgt daardoor volgens Van Rooy meer de status van een mode-item, dat onderhevig is aan trends en seizoenen. “En word je echt verliefd op een parfum, dan kun je er altijd voor kiezen die bij een parfumeriezaak in een grote flacon aan te schaffen.”
Hoewel om parfum veel ‘fysieke ervaring’ hangt, is het volgens van Rooy makkelijker om geuren online te verkopen dan op de winkelvloer. “Dankzij de data die we verzamelen kunnen we klanten veel gerichter bedienen.” Parfumado mikt voor dit jaar op een omzet van een miljoen euro.
Van Rooy gaat in het aprilnummer van RetailTrends dieper in op zijn ‘Spotify van parfums’. Klik hier om het magazine digitaal te lezen en hier voor een membership.
Debby Lourens 2 jun, 16:06