Bol.com laat klanten filteren op duurzaamheid

Bol.com laat klanten filteren op duurzaamheid

Bol.com roept op tot een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken. Daarmee moet het voor consumenten makkelijker worden producten in webwinkels te filteren op duurzaamheid.

Bol.com is naar eigen zeggen de eerste grote webwinkel waarbij klanten artikelen kunnen filteren op een duurzaam keurmerk. Hiervoor koppelen medewerkers handmatig informatie over producten en keurmerken. “Een tijdsintensief proces dat gevoelig is voor fouten,” zegt mvo developer Jori Ebskamp van de webwinkel. Hij wijst erop dat nog niet alle keurmerken een database en wanneer dat wel het geval is, iedere organisatie een eigen aanpak hanteert. Zo worden namen van producten anders opgeschreven en artikelnummers worden niet standaard opgenomen.

Bol.com gebruikt op dit moment vijf keurmerken, die worden gekoppeld aan zo’n drieduizend producten. Bij producten met een keurmerk wordt het logo getoond en een korte toelichting over de duurzaamheidsaspecten gegeven. Daarnaast kunnen consumenten selecteren op artikelen met duurzaamheidskeurmerken. 

Bol.com zich voorlopig op 29 duurzaamheidskeurmerken die voor het huidige assortiment het meest relevant zijn. De webshop wil nog dit jaar binnen elk van zijn productcategorieën waarvoor een keurmerk relevant is, de belangrijkste duurzaamheidskeurmerken te introduceren. Op lange termijn wil de etailer dat uitbreiden naar alle categorieën, zodat consumenten er straks voor kunnen kiezen alleen producten met een duurzaamheidskenmerk te zien.


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!