Traditioneel wasmiddel maakt de was schoon, voor de planeet is het niet de vriendelijkste keuze. Mother’s Earth heeft met zijn ecologische wasstrips een zachtere aanpak. Moeder Lisette en zoon Floris Gutker de Geus leveren de strips inmiddels in 52 landen.
Dat veel wasmiddel chemische bestanddelen bevat en in plastic flessen wordt verpakt is voor Lisette Gutker de Geus geen prettig idee. “Daarom besloot ik ecologische wasstrips uit te testen”, blikt ze terug. Het resultaat valt echter tegen. “Mijn was werd niet goed schoon en rook ook niet zo lekker. Dat vertelde ik aan mijn jongste zoon Sieb. Hij stelde voor om dit met zijn oudere broer Floris te bespreken. Het is Floris’ grote droom om met een familiebedrijf bij te dragen aan een betere wereld. Floris was direct enthousiast. Zo zijn we samen met Mother’s Earth gestart.”
Moeder en zoon verdiepen zich in de materie. “Uit onderzoek blijkt dat glyfosaat, de fosfonaten die in normale wasmiddelen zitten, voor veel vervuiling zorgt. Daarom wilden we wasstrips maken zonder schadelijke stoffen, maar met een heerlijke geur én een...
Traditioneel wasmiddel maakt de was schoon, voor de planeet is het niet de vriendelijkste keuze. Mother’s Earth heeft met zijn ecologische wasstrips een zachtere aanpak. Moeder Lisette en zoon Floris Gutker de Geus leveren de strips inmiddels in 52 landen.
Dat veel wasmiddel chemische bestanddelen bevat en in plastic flessen wordt verpakt is voor Lisette Gutker de Geus geen prettig idee. “Daarom besloot ik ecologische wasstrips uit te testen”, blikt ze terug. Het resultaat valt echter tegen. “Mijn was werd niet goed schoon en rook ook niet zo lekker. Dat vertelde ik aan mijn jongste zoon Sieb. Hij stelde voor om dit met zijn oudere broer Floris te bespreken. Het is Floris’ grote droom om met een familiebedrijf bij te dragen aan een betere wereld. Floris was direct enthousiast. Zo zijn we samen met Mother’s Earth gestart.”
Moeder en zoon verdiepen zich in de materie. “Uit onderzoek blijkt dat glyfosaat, de fosfonaten die in normale wasmiddelen zitten, voor veel vervuiling zorgt. Daarom wilden we wasstrips maken zonder schadelijke stoffen, maar met een heerlijke geur én een goed wasresultaat. Hiervoor zochten we een partner.”
Zo komen ze bij een Chinees bedrijf terecht. Floris licht toe: “Het maken van wasstrips is een nieuwe technologie. China is hierin 1 van de koplopers. We vonden een bedrijf dat schoonmaakmiddelen produceert die aansluiten bij onze duurzame kernwaarden, verschillende keurmerken heeft en goed met de werknemers omgaat. Samen hebben we besloten een plantaardig enzym toe te voegen aan de wasstrips. Daardoor verbetert de waskracht en worden vlekken beter verwijderd.”
‘We willen van alle schoonmaakartikelen een duurzame variant aanbieden’
China
Na een ontwikkelingstraject van ruim een half jaar komen de duurzame wasstrips op de markt. Daarbij zorgt Floris voor het opzetten van een webshop en de branding. “Ik heb een achtergrond binnen e-commerce”, legt hij uit. “Ik heb jarenlang verschillende producten van diverse merken online verkocht. Ik weet waaraan een goede website moet voldoen en ik begrijp de kracht van de branding daaromheen.”
Inmiddels heeft Mother’s Earth al meer dan 35.000 klanten. Zij kunnen kiezen voor losse aankopen of een abonnement afsluiten, waarbij ze op regelmatige basis een nieuwe voorraad in de bus krijgen. Gebruikers kunnen zich aanmelden voor het affiliateprogramma. Zij krijgen een kortingscode die ze kunnen delen met hun familie en vrienden. De affiliate ontvangt een fee van 15 tot 25 procent op elke bestelling die geplaatst wordt met die code.
Dagelijks worden er circa 500 orders verstuurd. De wasstrips worden in 52 landen over de hele wereld verkocht, al zijn Nederland en België momenteel nog wel de belangrijkste afzetmarkten voor Mother’s Earth. De voorraad ligt in een magazijn in China, omdat het merk daarmee uniforme levertijden en efficiënte verzending kan bieden.
Dat de strips aanslaan is volgens Lisette het gevolg van meerdere factoren. “Met onze wasstrips bereiken we een breed publiek. Ze zijn goedkoper dan de A-merken. De was wordt goed schoon en ruikt lekker. Bovendien dragen consumenten een steentje bij aan het milieu.”
Door de wasstrips te gebruiken kan men veel impact maken, benadrukt ze. “De vervuiling qua fosfonaten, plastic en microplastics is enorm. De plastic wasmiddelflessen bevatten schadelijke chemicaliën, zoals bleekmiddel, fosfonaten, optische witmakers en kleurstoffen. Deze komen ook op je huid terecht. Door voor onze wasstrips te kiezen, beschermen mensen niet alleen de natuur, maar ook zichzelf.”
Bij elke aankoop doneert het merk 5 strips aan een goed doel. Wasmiddel is bij opvangcentra en goede doelen 1 van de meest gevraagde artikelen, stellen de oprichters. De consument selecteert naar welke organisatie de producten gaan. Mother’s Earth werkt onder andere samen met dierenasiels en een vrouwenopvang. Naar eigen zeggen zijn inmiddels meer dan 100.000 wasjes gedoneerd.
Moeder en zoon zijn blij dat ze deze organisaties kunnen steunen. “We kunnen een goed bedrijf bouwen, maar uiteindelijk halen we de meeste voldoening uit het helpen van mensen om ons heen. Als straks misschien wel de helft van Nederland met Mother’s Earth wast, dan maakt dat een enorm verschil voor onze donatiepartners. Maar ook voor de mindset met onze klanten. Als je iets geeft aan een ander, krijg je daar zelf ook positieve energie van.”
De B2B-markt op
Momenteel bestaat de lijn uit wasstrips met lentebloesemgeur en een geurloze variant. De komende tijd worden er nieuwe geuren gelanceerd. “We zijn daarnaast bezig met de ontwikkeling van geurparels. Verder willen we ons assortiment uitbreiden met andere schoonmaakproducten, zoals vaatwasstrips en allesreinigers. Ons doel is om van alle schoonmaakartikelen een duurzame variant aan te bieden.” Ook wil het merk het aantal verkoopkanalen uitbreiden door de b2b-markt te betreden. “Dat is een heel andere tak van sport. Binnenkort gaan we hierover met een mogelijke partner in gesprek. We zien hierin grote potentie om maximale impact te maken. Zo willen we de wereld holistisch beter maken. Dat is onze missie.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;