Starbucks test bekerrecycling in Nederland

Starbucks test bekerrecycling in Nederland

Starbucks is in elf vestigingen in Nederland gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren, die vervolgens worden verwerkt tot nieuwe papierproducten.

Het verzamelproces voor recycling werd eerder al met succes in Britse winkels geïntroduceerd. In Nederland gaat het vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Er zijn volgens de koffieketen al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land.

Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers. De lokale leveranciers Essity en Suez zijn verantwoordelijk voor de verdere recycling. Suez verzamelt het materiaal en breekt het af, waarna Essity er nieuwe papierproducten van maakt.

Door het voortouw te nemen met het inzamelen en recyclen van papieren bekers, wil Starbucks volgens supplychain projectmanager Susanne Folkerts het gedrag van werknemers en klanten beïnvloeden. “En we hopen hiermee anderen in de branche te inspireren om deel te nemen.”

Starbucks biedt al langer dertig cent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht. Klanten die hun koffie in het restaurant willen opdrinken, kunnen gebruikmaken van keramische mokken.


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!