De week in vijf nieuwe retailhuwelijken

RetailTrends geeft wekelijks een beeld van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Deze week aandacht voor samenwerkingen waar bol.com, Macy's, Ocado, Sainsbury's, ICA, Flipkart, Story, Asda, Walmart en Delhaize bij betrokken zijn.

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf nieuwe samenwerkingen.

Macy's en Story
We beginnen met misschien wel de opvallendste deal van afgelopen week. De New Yorkse conceptstore Story – één hele winkel – wordt overgenomen door het grote Macy’s. Ook oprichter Rachel Shechtman (foto) verhuist naar de nieuwe eigenaar, waar ze brand experience officer wordt. Story werkt naar eigen zeggen als een tijdschrift, verandert als een galerie en verkoopt spullen als een gewone winkel. Een grote deal of veel heisa om niets?

Lees verder bij Forbes: http://bit.ly/2JU6cVD.

Ocado en ICA
Ocado houdt alle technologie en kennis rond het bezorgen van boodschappen niet binnenskamers. Duizenden engineers bouwen aan een platform, dat ook aan retailers in binnen- en buitenland wordt verkocht. Inmiddels bezorgt Ocado bijna twee jaar de boodschappen voor Morrison’s en werden ook al deals gesloten met het Franse Groupe Casine en Canadese Sobeys. Daar komt nu een deal de Zweedse supermarkten ICA bij.

Lees verder bij Reuters: https://reut.rs/2HTEDvd.

Sainsbury’s en Asda
We blijven even in de Britse supermarktwereld. Die is afgelopen week namelijk volledig op zijn kop gezet door de aangekondigde fusie tussen Sainsbury’s en Asda, de huidige nummer twee en drie van de markt. Samen zijn ze goed voor een marktaandeel van 31,4 procent: mee dan de huidige koploper Tesco.

Lees verder bij The Guardian: http://bit.ly/2HOf2YD.

Walmart en Flipkart
Er is een ware biedingsstrijd gaande tussen Walmart en Amazon. Beide Amerikaanse bedrijven willen Flipkart uit India overnemen. Het laatste nieuws is dat Walmart aan het langste eind trekt, nu zijn bod van zo’n vijftien miljard dollar voor 75 procent van de aandelen is geaccepteerd door het bestuur van de Indiase webwinkel.

Lees verder bij Bloomberg: https://bloom.bg/2rjAJoW.

Bol.com en Delhaize
Helemaal nieuw is de samenwerking niet en ook is het de vraag hoe concreet de plannen zijn, maar bol.com overweegt in ieder geval afhaalpunten te openen bij zusterbedrijf Delhaize. Klanten kunnen daar hun bestelling kunnen afhalen en terugsturen, zoals nu al kan bij Albert Heijn. “Het ligt voor de hand om dat ook via de Belgische supermarkt te gaan doen”, zegt topman Huub Vermeulen.

Lees verder bij Gondola: http://bit.ly/2HS4hUX.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen