Ahold Delhaize boekt meer winst en verlengt beschermingswal

Ahold Delhaize boekt meer winst en verlengt beschermingswal

Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het eerste kwartaal flink zien teruglopen als gevolg van een dure dollar. Het Belgisch-Nederlandse retailconcern boekte 14,9 miljard euro omzet, bijna zes procent minder dan een jaar eerder. Bij constante wisselkoersen nam de omzet juist met 2,5 procent toe, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers.

In Nederland was Ahold Delhaize goed voor 3,4 miljard euro omzet, wat een groei van 2,7 procent betekent. De vergelijkbare omzet klom met 3,2 procent. Een groot deel van de groei komt voor rekening van de activiteiten van bol.com en AH.nl. De online consumentenomzet nam in het eerste kwartaal met 28,3 procent toe. Door de investeringen in de online groei, liep de onderliggende operationele marge in ons land echter met 0,1 procentpunt terug naar 4,9 procent.

In België laat Delhaize volgens scheidend topman Dick Boer bemoedigende resultaten zien. De omzet bij onze zuiderburen nam met vijf procent toe naar 1,2 miljard euro. In de Verenigde Staten liep de omzet bij constante wisselkoersen met 2,1 procent op. Omgerekend naar euro’s daalden de verkopen echter met 11,5 procent naar 8,8 miljard euro.

Ahold Delhaize boekte in het eerste kwartaal een kwart meer winst. Onder de streep hield het concern 407 miljoen euro over.

Beschermingsconstructie
Het beursgenoteerde bedrijf laat verder weten dat zijn beschermingswal met vijftien jaar is verlengd. Daarbij krijgt de Stichting Continuïteit Ahold Delhaize de mogelijkheid om preferente aandelen te bemachtigen bij een vijandig overnamebod.

Sommige aandeelhouders wilden kunnen stemmen over de verlenging van die constructie. Om hen tegemoet te komen belooft Ahold Delhaize een stemronde binnen een jaar nadat de retailer van de beschermingswal gebruik heeft gemaakt. Daarbij kunnen ze beslissen om de aandelen van de stichting alsnog te schrappen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!