Zelfstandigenorganisatie Unizo waarschuwt ondernemers die hun producten via bol.com aanbieden. De Nederlandse etailer kan die producten van de website halen en zelf verkopen tegen een lagere prijs, zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche van Unizo tegenover de Gazet van Antwerpen.
Aanleiding voor de waarschuwing is een incident bij gadgetwinkel Fans, die wordt gerund door voorzitter Nico Volckeryck van Unizo in Antwerpen. Fans verkoopt onder meer via bol.com, dat een aantal producten van de site heeft gehaald en tegen een lagere prijs aanbiedt. Zo verkocht Fans een actiefiguur van Mad Max Rick voor 34 euro. Bol.com vraagt daar nu 24,78 euro voor.
Volckeryck zegt dat de producten zonder mededeling van de site zijn gehaald. Hij heeft naar eigen zeggen tijd gestoken in marktonderzoek en het presenteren van producten op het internet. “Wij zijn de kabouters die het werk doen en zij lopen met het geld weg”, stelt hij.
Bol.com laat weten dat advertenties soms worden geschrapt als de prijs zo ver boven de marktprijs ligt, dat die als ‘onredelijk’ wordt beschouwd. Fans is daar volgens een woordvoerder over geïnformeerd. Dat bol.com de producten nu zelf aanbiedt, kan volgens haar komen doordat er al gesprekken liepen met een leverancier. Het dochterbedrijf van Ahold Delhaize heeft daarbij het recht om de foto’s en tekst van de oorspronkelijke verkoper te gebruiken.
Unizo raadt ondernemers aan hun producten via Storesquare te verkopen. Dit Belgische e-commerceplatform werd zo’n twee jaar terug – mede door de zelfstandigenorganisatie – gelanceerd.
Reinder Koornstra 15 mei, 14:57