Belgen klagen over 'destructieve strategie' van Albert Heijn

Belgen klagen over 'destructieve strategie' van Albert Heijn

De Belgische inspectie is gevraagd een onderzoek in te stellen naar de ‘1+2 gratis’-actie van Albert Heijn. De Nederlandse supermarktketen overtreedt mogelijk het wettelijk verbod op verkoop met verlies. Dat stelt Buurtsuper.be, de belangenorganisatie voor zelfstandige supermarkten van Unizo.

Albert Heijn heeft zijn folder in België deze week gevuld met meerdere ‘1+2 gratis’-aanbiedingen. Klanten krijgen onder meer twee paprika’s, koffiekoeken, flessen wijn en zakken friet gratis als ze er één aanschaffen. ‘De Nederlandse multinational gebruikt deze destructieve strategie om zo snel als mogelijk marktaandeel te verwerven’, denkt Buurtsuper.be.

De belangenorganisatie stelt dat de winstmarges van zelfstandige supermarkten al fors zijn gedaald. “Dit soort acties benadeelt niet alleen de zelfstandige detailhandel, maar evenzeer de complete retailsector en zelfs de hele voedingsketen tot en met de landbouwers”, aldus directeur Luc Ardies. Hij verwacht dat andere retailers een antwoord willen geven op deze promotieactie. “Het gevolg is een ratrace die schadelijk zal zijn voor de hele economie.”

Albert Heijn zegt in een reactie zich aan de Belgische wet- en regelgeving te houden. “Laat de inspectie maar langskomen”, aldus een woordvoerder tegenover De Telegraaf.

Reacties

Albert Heijn heeft in de afgelopen 50 jaar door een krachtig en steeds vernieuwend winkelconcept zo’n 75.000 vers winkels de markt uitgeduwd (bakkers, slagers, kaasspecialisten, brood, avondwinkels). In België gaat AH nu brute macht gebruiken om dit zo snel mogelijk te bereiken.

Geplaatst door Herman van Wissen op 7 februari 2019 om 12:17

Laatste nieuws









RetailTrends