Blokker Holding heeft zijn omzet in de categorie huishoud het afgelopen boekjaar met bijna elf procent zien teruglopen. De winkelsluitingen bij Blokker en Marskramer kunnen die daling niet volledig verklaren, stelt retailkenner Frank Quix van Q&A. “Je sluit geen winkels om minder omzet over te houden. Dan moet je proberen de omzet per vierkante meter in de overgebleven vestigingen op orde te krijgen.”
Hoeveel omzet de winkelketen Blokker vorig jaar heeft verloren, maakt het bedrijf niet bekend. Alleen de totale huishoudomzet, waar ook Big Bazar, Xenos en Marskramer onder vallen, van 852,8 miljoen euro wordt gecommuniceerd. Blokker Holding stelt dat in het laatste kwartaal de eerste positieve gevolgen van de nieuwe strategie zichtbaar werden bij Blokker in Nederland. De eigen verwachting is dat de positieve trend – meer winkelbezoekers en een hogere conversie – zich zal voortzetten.
Quix gaat ‘gevoelsmatig’ mee in het voorzichtige optimisme van de retailer. Het herstel gaat volgens hem echter gepaard met enorme kosten. “Blokker stapelt actie op actie”, constateert hij.
Blokker moet de lijn die is ingezet doorzetten en proberen marktaandeel te winnen, stelt hij. Of de retailer daarin slaagt, is nog de vraag. Het verlies over vorig jaar, 344 miljoen euro, valt hoger uit dan hij had verwacht. Bovendien was de ebitda 231 miljoen euro negatief. De kredietlijn van de familie Blokker van 485 miljoen euro staat daardoor onder druk, aldus Quix. “Het wordt een dubbeltje op z’n kant.”
Lees op RetailTrends meer over de vrije val van Blokker Holding, inclusief de lichtpunten.
Reinder Koornstra 30 mei, 17:18
Seb Seb 30 mei, 12:04