'Het wordt een dubbeltje op z’n kant voor Blokker'

'Het wordt een dubbeltje op z’n kant voor Blokker'

Blokker Holding heeft zijn omzet in de categorie huishoud het afgelopen boekjaar met bijna elf procent zien teruglopen. De winkelsluitingen bij Blokker en Marskramer kunnen die daling niet volledig verklaren, stelt retailkenner Frank Quix van Q&A. “Je sluit geen winkels om minder omzet over te houden. Dan moet je proberen de omzet per vierkante meter in de overgebleven vestigingen op orde te krijgen.”

Hoeveel omzet de winkelketen Blokker vorig jaar heeft verloren, maakt het bedrijf niet bekend. Alleen de totale huishoudomzet, waar ook Big Bazar, Xenos en Marskramer onder vallen, van 852,8 miljoen euro wordt gecommuniceerd. Blokker Holding stelt dat in het laatste kwartaal de eerste positieve gevolgen van de nieuwe strategie zichtbaar werden bij Blokker in Nederland. De eigen verwachting is dat de positieve trend – meer winkelbezoekers en een hogere conversie – zich zal voortzetten.

Quix gaat ‘gevoelsmatig’ mee in het voorzichtige optimisme van de retailer. Het herstel gaat volgens hem echter gepaard met enorme kosten. “Blokker stapelt actie op actie”, constateert hij.

Blokker moet de lijn die is ingezet doorzetten en proberen marktaandeel te winnen, stelt hij. Of de retailer daarin slaagt, is nog de vraag. Het verlies over vorig jaar, 344 miljoen euro, valt hoger uit dan hij had verwacht. Bovendien was de ebitda 231 miljoen euro negatief. De kredietlijn van de familie Blokker van 485 miljoen euro staat daardoor onder druk, aldus Quix. “Het wordt een dubbeltje op z’n kant.”

Lees op RetailTrends meer over de vrije val van Blokker Holding, inclusief de lichtpunten.

Reacties 2


Reinder Koornstra 30 mei, 17:18

Natuurlijk zien weer de nodige mensen lichtpuntjes, al heb ik geen idee waar ze die zien. Blokker was, nog niet zo lang geleden, een vaste waarde voor het publiek, dát is het beslist niet meer. De "nieuwe" winkelformule is (dat heb ik al gelijk beschreven) helemaal niet nieuw. De paden zijn breder (daarom lijken die winkels nog leger), de schappen zijn netjes (dat krijg je als er geen klanten in omrommelen) en het aanbod aan speelgoed is verwisseld voor 24 Kitchen. Nou én? Intussen is mijn geïntegreerde concept voor een 'standaard' winkel met 6 artikelgroepen alweer achterhaald, omdat Blokker 2/3 van al hun winkels tegen aanbiedingsprijzen de deur heeft uitgedaan. Wat ik zie is dat de formule blijkbaar nauwelijks meer klanten aantrekt (conversie is helemaal de vraag), maar wel enorm viel verliest op haar inkoopmarkten. Al met al betekent dit een regelrechte aanslag op haar commerciële slagkracht. Tenslotte, bedrijfskundig betekent een teruggang van 5-10% al dat je winst wel kunt vergeten. Natuurlijk zijn ze veel kosten kwijt, maar het duurt wel even voor de kostenstructuur is afgestemd op de veel geringere omvang van de onderneming. Maar filialen afstoten heeft natuurlijk weinig zin zolang de overblijvende filialen geen winst maken!


Seb Seb 30 mei, 12:04

Ik begrijp de familie Blokker niet, zelfs een leek ziet waar het mis gaat in de winkels van de Blokker formule.

- Er is éindelijk een huismerk, wordt dit huismerk ingezet voor producten waarvoor je niet naar Blokker komt: goedkope namaak schoonmaak alternatieven voor Cif, Ajax etc. Het Blokker huismerk moeten eigen producten ontwikkelen, die enkel bij Blokker verkrijgbaar zijn. Deze producten moeten gepromoot worden in media. Niet een koffiezetapparaat.

- De winkelindeling is het oude Blokker in een nieuw jasje. Er is niets veranderd. Geen beleving, nadruk op niet belangrijke product categorieën etc. In veel 'nieuwe' Blokkers is de winkel na een half jaar weer een zooitje, met amateuristische A4's op de ramen, oude troepbakken en overal waar je kijkt 'actie signage'

- De producten waar mensen nog voor naar Blokker komen, zijn er vaak niet or verbannen naar online...

- Personeel ziet er nog altijd onverzorgd uit, nog niet te spreken over de opleiding die ze krijgen

- In de meeste winkels is nauwelijks personeel te vinden, je komt naar een winkel voor de service, niet om te zoeken naar iemand voor advies om vervolgens daarna 10m in de rij bij de kassa te moeten wachten. Service, service, service moet de pijler van Blokker zijn!

- Stop met elektronica

- Zorg voor een constante stroom van verrassende producten (Flying Tiger en Action)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!