Starbucks heeft dinsdag al zijn achtduizend winkels in de Verenigde Staten gesloten om zijn medewerkers een anti-racismetraining te geven. Ook heeft de koffieketen daarover een onderwijsprogramma ontwikkeld, dat online voor iedereen inzichtelijk is.

Starbucks wil een plek zijn waar iedereen zich welkom voelt, schrijft uitvoerend voorzitter Howard Schultz in een open brief aan klanten. ‘Maar soms schieten we tekort en stellen onszelf en jullie allemaal teleur’. Hij doelt op een incident in april, waarbij een manager van een filiaal in Philadelphia twee donkere mannen liet arresteren die op een vriend zaten te wachten. Schultz noemt de situatie ‘verwerpelijk’, en zegt dat die het gevolg was van vooroordelen, onvoldoende training en een bedrijfsbeleid dat klanten definieert als ‘betalende opdrachtgevers’.

Het incident heeft Starbucks ertoe aangezet dieper na te denken over alle vormen van vooringenomenheid en zijn verantwoordelijkheid om herhaling van het incident te voorkomen. De 175 duizend Starbucks-medewerkers hebben onder meer geluisterd naar deskundigen en gereflecteerd op racisme in de samenleving. De meeste van de zevenduizend franchisevestigingen bleven wel open.

Het lesmateriaal wordt een vast trainingsonderdeel voor medewerkers binnen de koffieketen en ook gedeeld met andere bedrijven, zoals licentiepartners van Starbucks. Schultz noemt de racismetraining een ‘nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis’ en een ‘fundamentele stap’ in het vernieuwen van Starbucks.