Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Dobbi en Heineken.
Albert Heijn
Albert Heijn dat programmeerlessen geeft, waar hebben we dat eerder gezien? Nu focust de supermarkt zich niet op de eigen medewerkers, maar op kinderen. Onder het mom van de actie 'tech is te gek' heeft de retailer een eigen Tech-app gelanceerd. Gelijktijdig loopt een spaaractie in de supermarkt waarbij kinderen techplaatjes kunnen sparen, waaronder augmented reality-plaatjes waarmee ze thuis kunnen programmeren.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Dobbi en Heineken.
Albert Heijn
Albert Heijn dat programmeerlessen geeft, waar hebben we dat eerder gezien? Nu focust de supermarkt zich niet op de eigen medewerkers, maar op kinderen. Onder het mom van de actie 'tech is te gek' heeft de retailer een eigen Tech-app gelanceerd. Gelijktijdig loopt een spaaractie in de supermarkt waarbij kinderen techplaatjes kunnen sparen, waaronder augmented reality-plaatjes waarmee ze thuis kunnen programmeren.
Op de AR-plaatjes staat Techie de robot, de 'held van deze actie'. In combinatie met de app kunnen kinderen hun eigen augmented reality-Techie programmeren. Door codeblokken te verslepen, toe te voegen of te verwijderen kunnen ze hem bijvoorbeeld veranderen in een filmster of allerlei bewegingen laten doen. Ook kunnen ze een foto van zichzelf uploaden en op het lichaam van Techie plaatsen, waardoor ze zelf de hoofdrol spelen in hun eigen geprogrammeerde moves, die ze kunnen delen met vrienden. Het idee is dat kinderen spelenderwijs de basisprincipes van programmeren leren en ontdekken ze dat veel dingen om ons heen door computers zijn aangestuurd.
Dobbi
Niet meer met een volle zak naar de supermarkt of stomerij, maar je kleding laten halen en brengen via een app. Dat is het idee van de digitale was- en stomerijdienst Dobbi, die deze week in Amsterdam is gelanceerd. Investeerders in het initiatief zijn PostNL en Henkel, het concern achter onder meer Persil en Witte Reus.
Consumenten kunnen bij Dobbi via een app aangeven wanneer kleding kan worden opgehaald en bezorgd. Dat gebeurt in twee tijdvakken van twee uur, om acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds. Kleding wordt binnen 48 uur gewassen en gestreken weer thuisbezorgd. Het platform werkt daarvoor naar eigen zeggen samen met ‘de allerbeste stomerijen van Nederland’. Dobbi maakt gebruik van het netwerk van PostNL en is direct voor alle inwoners van Amsterdam beschikbaar. Vanaf de zomer van dit jaar komt de dienst beschikbaar in meer steden, om binnen een jaar landelijk beschikbaar te zijn.
Heineken
IJskoud bier on-demand, wie wil dat niet? Heineken maakt het nu mogelijk met zijn eigen bezorgapp Heineken Now. Daarmee kunnen consumenten binnen een uur koude 6- of 12-packs thuis, maar ook in het park of op de boot laten bezorgen. De service is deze maand gelanceerd in Amsterdam.
Consumenten kunnen bier bestellen via de Heineken Now-app, dat dagelijks tussen twee uur 's middags en tien uur 's avonds wordt afgeleverd. Op zaterdag kan dat zelfs tot middernacht. Daarnaast wordt de service als een soort digitale shop-in-shop aangeboden via Thuisbezorgd.nl den Deliveroo. Betaling gebeurt via iDEAL, creditcard of PayPal en de bezorging gaat via bezorgplatform TringTring. Naast bier is het ook mogelijk bijbehorende snacks, zoals nootjes en chips, te bestellen.