La Place ziet ruimte voor maximaal 130 vestigingen in Nederland. Horeca zit eerder te dicht bij dan te ver uit elkaar, zei commercieel directeur Jeffrey Jansen tijdens What’s Going on in (R)etailing?! “Je hebt heel snel last van kannibalisatie, zeker langs de snelweg.”
La Place hield na het faillissement veertig vestigingen over, maar breidde in de twee jaar daarna uit tot het huidige aantal van 95. Een uiteindelijk vestigingenbestand van 130 locaties is volgens Jansen toereikend. Vooral langs de snelweg, waar La Place vorig jaar achttien locaties van AC Restaurants overnam, kunnen er volgens hem niet te veel bij. “Als je bij ons gestopt bent, doe je dat tien kilometer verder niet opnieuw.”
De afgelopen twee jaar lag de volledige focus van La Place op expansie. “We wilden zo snel mogelijk terugkomen, want mensen vergeten je ook weer snel”, zegt Jansen. Nu is er volgens de directeur tijd om ‘op adem te komen’ en vernieuwingen aan de formule door te voeren. Vergaderzalen en flexwerkplekken zijn daar nu al een voorbeeld van, maar La Place denkt ook aan maaltijdbezorging of een boodschappendienst. "Je stuurt de auto even de afrit op, zet de spulletjes in je auto en rijdt door.”
La Place wil verder nog meer vestigingen in het buitenland openen. Vorige maand ging in Madrid het eerste Spaanse restaurant open, terwijl Barcelona nog dit jaar volgt. Daarnaast zit de horecaformule in alle belangrijke kantoren van Google wereldwijd.
Lees op RetailTrends meer over de comeback van La Place, waarin Jumbo een belangrijke rol speelt.
Reacties 0