Unilever stopt met 'misleidende' influencers

Unilever stopt met 'misleidende' influencers

Unilever stopt de samenwerking met social influencers die volgers kopen. De multinational wil daarmee de transparantie op het gebied van influencermarketing vergroten en fraude bestrijden.

Unilever belooft verder dat zijn eigen merken nooit sociale volgers zullen kopen. Unilever ziet influencers als een belangrijke manier om consumenten te bereiken en merken te laten groeien, zegt cmo Keith Weed. Hun kracht zit volgens hem in ‘een diepe authentieke en directe verbinding met mensen’. “Maar bepaalde praktijken, zoals het kopen van volgers, kunnen deze relaties gemakkelijk ondermijnen.”

De sleutel om de situatie rond influencers te verbeteren is volgens Weed het ‘opschonen’ van het ecosysteem door misleidende betrokkenheid weg te nemen en merken en influencers bewuster te maken van oneerlijke praktijken. Daarnaast moet volgens hem de transparantie van sociale platforms vergroot worden, zodat merken impact beter kunnen meten. Marketeers hebben volgens hem momenteel maar een beperkte zichtbaarheid om influencermarketing nauwkeurig te meten en authentieke betrokkenheid bij te houden. "We moeten nu dringend actie ondernemen om het vertrouwen te herstellen, voordat het voor altijd is verdwenen."

Unilever is goed voor een jaarlijkse merk- en marketinginvestering van meer dan zeven miljard euro. Weed zegde in februari al toe niet samen te werken met platforms die haat of verdeeldheid zaaien, verdeeldheid zaaien of onvoldoende doen om kinderen te beschermen.
 

Reacties

Wat krijg ik toch kriebels van deze organisatie..... Alsof Unilever het beste met kinderen voor heeft, laat me niet lachen.

Geplaatst door Erwin Verbruggen op 20 juni 2018 om 11:16

Precies, een beetje goede dingen doen, bah! Fijn dat ik een medestander heb gevonden in de subtiele kunst van "het is ook nooit goed".

Geplaatst door Joepie Smijters op 20 juni 2018 om 16:15

"Hun kracht zit volgens hem in ‘een diepe authentieke en directe verbinding met mensen". Kijk even de docu Follow Me en zie dat dit dus niet bestaat. Allemaal nep.

Geplaatst door Bert Panneman op 22 november 2018 om 22:36

Laatste nieuws

RetailTrends