Unilever stopt de samenwerking met social influencers die volgers kopen. De multinational wil daarmee de transparantie op het gebied van influencermarketing vergroten en fraude bestrijden.
Unilever belooft verder dat zijn eigen merken nooit sociale volgers zullen kopen. Unilever ziet influencers als een belangrijke manier om consumenten te bereiken en merken te laten groeien, zegt cmo Keith Weed. Hun kracht zit volgens hem in ‘een diepe authentieke en directe verbinding met mensen’. “Maar bepaalde praktijken, zoals het kopen van volgers, kunnen deze relaties gemakkelijk ondermijnen.”
De sleutel om de situatie rond influencers te verbeteren is volgens Weed het ‘opschonen’ van het ecosysteem door misleidende betrokkenheid weg te nemen en merken en influencers bewuster te maken van oneerlijke praktijken. Daarnaast moet volgens hem de transparantie van sociale platforms vergroot worden, zodat merken impact beter kunnen meten. Marketeers hebben volgens hem momenteel maar een beperkte zichtbaarheid om influencermarketing nauwkeurig te meten en authentieke betrokkenheid bij te houden. "We moeten nu dringend actie ondernemen om het vertrouwen te herstellen, voordat het voor altijd is verdwenen."
Unilever is goed voor een jaarlijkse merk- en marketinginvestering van meer dan zeven miljard euro. Weed zegde in februari al toe niet samen te werken met platforms die haat of verdeeldheid zaaien, verdeeldheid zaaien of onvoldoende doen om kinderen te beschermen.
Bert Panneman 22 nov, 23:36
Joepie Smijters 20 jun, 18:15
Erwin Verbruggen 20 jun, 13:16