Starbucks is van plan volgend jaar 150 winkels in de Verenigde Staten te sluiten. Dat zijn er beduidend meer dan in voorgaande jaren, toen de koffieketen gemiddeld vijftig vestingen per jaar op slot deed.
De winkelsluitingen vinden plaats in de gebieden waar het de hoogste dekking heeft. Voor volgend jaar resulteert dat in een lagere netto groei in het aantal vestigingen. Starbucks verwacht voor het lopende kwartaal bovendien een omzetgroei van één procent, minder dan de drie procent die door analisten werd verwacht.
Starbucks heeft te maken ‘een zekere tegenwind die van voorbijgaande aard is’, zegt topman Kevin Johnson. De recente prestaties van de koffieketen zijn volgens hem niet acceptabel. "We moeten sneller handelen om tegemoet te komen aan de sneller veranderende voorkeuren en behoeften van onze klanten.” In het afgelopen jaar heeft Starbucks volgens hem al verschillende acties ondernomen om het bedrijf te stroomlijnen en het innovatievermogen te vergroten. Hij noemt het versnellen van productinnovatie rond kerndranken, terwijl ook wordt ingezet op de groeiende categorie voor thee en trends in consumentengedrag op het gebied van gezondheid en welzijn.
De koffieketen zegt verder zijn focus op de Verenigde Staten en China te vergroten. De retailer wil volgend jaar over 3400 vestigingen in het Aziatische land beschikken, dat als zijn snelst groeiende markt geldt.
Reacties 0