HEMA heeft een eigen stichting in het leven geroepen. Onder de naam HEMA Foundation maakt de Nederlandse retailer zich hard ‘voor een meer inclusieve samenleving’.
De HEMA Foundation zet zich onder meer in voor laaggeletterdheid. Samen met partners wordt een gezinsaanpak ontwikkeld, die moet voorkomen dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven. Verder worden bewustwordingscampagnes en taalactiviteiten in de winkels van HEMA georganiseerd. Begin juli is de eerste voorleesmiddag bij filialen van HEMA door heel Nederland.
De nieuwe stichting wil verder design inzetten ‘als instrument voor maatschappelijke vraagstukken’. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gedacht aan bestek voor slechtzienden, waarbij je aan het heft kunt voelen of het een mes, vork of lepel is. De HEMA Foundation organiseert symposia, expertsessies en jaarlijkse designwedstrijden voor jong talent, waarbij de beste ontwerpen een podium, coaching en financiële ondersteuning krijgen.
HEMA-topman Tjeerd Jegen, voorzitter van de foundation, kondigde de lancering vorig jaar al aan in RetailTrends. "Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven een grotere rol moeten spelen in de samenleving dan de economische bijdrage die zij leveren", stelt hij. Head of sustainabiilty Eva Ronhaar is directeur van de HEMA Foundation, die verder prinses Laurentien als bestuurslid heeft.
F Claassens 2 jul, 20:13
Daan Overeem 29 jun, 18:46