Yoghurt Barn wil zijn uitbreidingsplannen voortzetten met behulp van zelfstandige ondernemers. De yoghurtketen is qua kennis ‘van een 7 naar een 9 gegaan’, zegt oprichter Wouter Staal tegen Sprout. “We zijn nu klaar om dat met andere partijen te delen.”
Yoghurt Barn wil op 1 maart volgend jaar de eerste franchisevestiging openen, gevolgd door nog eens vier binnen twee jaar. Met twaalf vestigingen is de voormalige RetailRookie volgens Staal groot genoeg om het concept aan zelfstandige ondernemers toe te vertrouwen. “We zijn de startup-fase echt voorbij.”
Naast een franchisemodel wil Yoghurt Barn zijn concept in licentie uitgeven op hightrafficlocaties als hogescholen, ziekenhuizen en in grote bedrijven. “We willen niet alleen een merk opbouwen, maar yoghurt als categorie groot maken”, zegt Staal. De komende twee jaar wil Yoghurt Barn naar enkele tientallen licenties bij cateraars.
Het is de tweede keer dat Staal zich bedenkt wat betreft de groeistrategie. In 2014 liet hij weten te mikken op groei via franchising, om daar twee jaar later weer op terug te komen. “Ons concept is consistenter als we het zelf doen, dan wanneer er tien franchisers mee aan de haal gaan”, zei hij destijds in RetailTrends.
Reacties 0