Eigen vermogen van Blokker Holding bijna verdampt

Eigen vermogen van Blokker Holding bijna verdampt

Door het recordverlies over het afgelopen boekjaar is er bijna niets meer over van het eigen vermogen van Blokker Holding. Het moederbedrijf van Blokker houdt na aftrek van het verlies van 344 miljoen nog negentien miljoen euro aan eigen vermogen over, zo blijkt uit de jaarrekening.

Ruim twee jaar terug kon Blokker Holding nog bouwen op een eigen vermogen van 543,8 miljoen euro. Destijds stortte de familie Blokker 130 miljoen euro bij om de balans van het winkelconcern te versterken. Over 2016 moest het winkelconcern al een verlies van 180 miljoen euro in mindering brengen.

Blokker Holding stelt dat er nog genoeg ruimte is om te werken aan het herstel van het concern. Zo is afgelopen maart een nieuwe overeenstemming bereikt met de aandeelhouders om er voor te zorgen dat er voldoende liquiditeit beschikbaar is. Daarvoor kan een beroep worden gedaan op de beschikbare kredietfaciliteit van 485 miljoen euro, waarvan inmiddels 182 miljoen euro is getrokken.

Tot 1 juli volgend jaar zijn er volgens Blokker Holding geen ‘financiële convenanten of opeisingsgronden van toepassing’. Mocht het bedrijf na die tijd niet aan de afspraken kunnen voldoen, volgt een gesprek met de familie Blokker ‘over aanvullende maatregelen in verband met het waarborgen van de continuïteit van de onderneming’.

Blokker Holding maakte de meeste cijfers over het afgelopen boekjaar in mei al bekend. Toen bleek onder meer dat de omzet met bijna twintig procent is teruggelopen tot 1,6 miljard euro, mede door de verkoop van verschillende winkelketens. Het retailconcern richt zich tegenwoordig alleen nog op de formule Blokker. Maxi Toys en Big Bazar moeten nog dit jaar worden verkocht.

Reacties

Hoelang blijft de pijniging nog gaande bij blokker.
Troosteloze winkels.nu wat drukker tijdens de sale...dubbeltjes schrapen.

Geplaatst door Peter Jozef op 5 juli 2018 om 20:12

Blokker moet terug naar de basics. Stoppen met category-management. Zelf inkopen en het verschil maken. Woondecoratie, cadeau-artikelen ipv schoonmaakartikelen. Dreft en Cif als traffic-makers, laat me niet lachen. Dat werkt in de Food maar niet in de non-food. Niemand heeft een boodschappenlijst voor Blokker. Traffic genereer je door een onderscheidend, verrassend assortiment. Ik hoop dat dat nu eindelijk is doorgedrongen. De benoeming van een non-food man als CEO klinkt bemoedigend.

Geplaatst door Paul Tiemessen op 6 juli 2018 om 10:41

Ik ben het helemaal met Paul Tiemessen eens. Blokker moet weer gaan werken zoals het in de succesvolle tijd deed. Inkopers die een goed gevoel (goede neus) voor de handel hebben producten laten inkopen die de klant verrassen en prikkelen om te kopen. Een goed actueel assortiment in de juiste prijs kwaliteit verhouding die bij het Blokker imago past. Dat hoeft beslist niet in de meeste gevallen de goedkoopste te zijn. Er moeten weer veel klanten naar de winkels worden getrokken dan is er alleen een kans om te overleven. Er moet weer voldoende winst gemaakt worden alleen daarvan kunnen de kosten worden betaald.

Geplaatst door Hans Wijmer op 6 juli 2018 om 11:21

Voor nog meer 'sale' ga je nog één keer naar Blokker.
Voor discount, onderscheidend assortiment en verrassen ga je naar de Action.
Waar is de Blokker "verleiding' gebleven?

Geplaatst door Hubert Sistermans op 6 juli 2018 om 13:13

hopelijk lezen zij juullie reacties

Geplaatst door Michel Bouten op 6 juli 2018 om 13:16

Dat Blokker wat aan zijn profilering moet doen is genoegzaam bekend. Meerwaarde zit toch echt in goede spullen en personeel, verleiden is de open deur. Het vergelijk met Action is onzin, vroeger noemde wij dat 'ramsh' en nu kan je je laten verassen met prullen voor weinig daar heb je wat aan. Of die vreselijke rijen bij de kassa, gezellig. Nou nee. Kansen zat voor Blokker met vriendelijke retourbeleid, kekke marketing en vooral kwalitatief goede en leuke spullen aan de man gebracht door vriendelijke en behulpzaam personeel met betrokkenheid voor de wijk waar de winkel is gevestigd.

Geplaatst door Tom Janssen op 6 juli 2018 om 13:36

Tja, als je een vernieuwing introduceert die NIET aanslaat, verdwijnt je kapitaal als sneeuw voor de zon. Blokker 3.0 was een beter alternatief geweest!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 6 juli 2018 om 16:33

Zelf inkopen en het verschil maken zoals in de succesvolle tijd is toch achterhaald?
Die tijd ligt ver achter ons en werkte niet meer.

Geplaatst door Peter Olsthoorn op 6 juli 2018 om 18:43

Blokker schaam je zeer veel mensen met het hart op de juiste plek zijn weg gewerkt op een zeer onelegante manier. Deze mensen maakte het verschil en waren tot alles bereid om het tij te keren. Nu is het te laat je kunt lang tegen de stroom in zwemmen maar eens verdrink je.

Geplaatst door Ben Kuiters op 7 juli 2018 om 22:03

Als het je om een of andere manier niet bij machte bent te herpositioneren verkoop de organisatie dan. Laat een ander dit oppakken. De emotionele binding van de familie Blokker is groot waardoor ze blijven zoeken naar oplossingen. Daardoor zal de organisatie verdwijnen en verdampt hun verdiensten waar generaties aan gewerkt is.

Geplaatst door Ton Vereijken op 10 juli 2018 om 08:48

Het familie kapitaal is straks als sneeuw voor de zon weg..
Onderscheidend? Das wahr einmahl en zal niet meer gebeuren. De consument is simpelweg niet meer bereid om hogere prijzen dan bij de action te betalen. Al schreeuwen we allemaal om service, kopen wordt uiteindelijk toch elders gedaan. Nu is Blokker ook in de Back to School gestonken. NA V&D heeft AH het vorig jaar geprobeerd en dit was verre van een succes. En AH heeft wat meer traffic dan de Blokker. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te weten dat ook de schriftjes en pennen bij de Action gekocht worden en agenda's tegenwoordig in een telefoon zitten? Jammer van weer een oude bekende die straks verdwijnt uit het straatbeeld, echt jammer

Geplaatst door albert Kuttschreuter op 10 juli 2018 om 10:42

Al die goede adviezen: onderscheiden, profileren, beter en meer personeel etc. etc. Er is te veel omzet gegaan naar Action, Op is Op en consorten en daarbovenop ook online. Deze omzet komt niet meer terug. Er is simpelweg veel meer concurrentie en het koopgedrag is verandert.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 10 juli 2018 om 15:06

Laatste nieuws









RetailTrends